..hidup utk berbakti..

Saturday, January 2, 2010

Kisah Tahun Baru...

erm..xde pe yg menarik pun..tp mlm tahun baru sy sambut bersama exco permanis di Kajai je..pas meting g mkn kt sane ramai2..pastu tgk bunge api dari citu..xperlu lah g ke dataran merdeka utk sambut tahun baru..yg penting tanamkan niat dalam hati utk memperbaiki diri ke arah yg lebih positif..insyaAllah..

1 Hb Januari, pagi : bgn agak lewat..kemudian ngemas2 n basuh baju..
1 Hb januari tghri : melangkah kaki meninggalkan ukm menuju ke stesen komuter UKM..
1 Hb Januari petang: sampai umah dalam kul brape erk..6 kot..
1 Hb Januari mlm : berada di rumah dgn mcm2 aktiviti bersama keluarga..antaranya, mkn,borak2,kupeh klapo,membace,,,dll..tp yg paling byk berborak la..mcm2 nk bual dgn kakak ( yg akan mula mengajar di johor esok ) dan adik2..dgn kakak cite pasal ngajar, pasal sekolah lama, pasal2 kwn2, pasal interview KPM..hm...ngan adik lg la..nk beli keperluan sekolah, nk sekolah lain, nk itu n ini..

Tp..yg sy paling suka dgr ialah cerita adik sy..
xperlu lah sy bg tahu detail tentang adik sy yg mana..kisahnya sewaktu dia drjah 5..

adik sy amat terkenal sbg seorg yang penjimat..rajin simpan duit..dia teringin sgt nak mkn mee goreng yg dijual di simpang jalan berhampiran sekolahnya..duit yg walid bg dia simpan..xbelanja satu sen pun..dgn harapan bila hujung mggu nt dpt lah dia beli mee goreng yg diceritakan sgt sedap tu..tetapi...satu hari kwn tmpat duduk sebelah dia g curik plak duit dia..dia bkn sengaja tuduh..tapi kwn tu amik dlm poket beg yg sedang dipakai oleh adik sy..adik sy terasa beg nya di usik..waktu perbarisan dia duk di belakang adik sy dan mereka berdua adalah yg paling belakang..nak di jadikan cerita haritu kwnnya tu suruh adik sy duk depan dia..dia nk duk blakang adik sy..adik sy xde lah nk syak ape2.. mgkin dia da plan awl n da tau katne adik simpan duitnya..bila pastu adik sy cek poket beg, duitnya xde..dia tanye la kt kwn nye tu..kwn nya xngaku la..xkan nak ngaku plak kan..adik sy ni xpndai la nk gaduh2 n gertak2 org..dia sgt sedih kmudian balik umah dgn menangis2..dia xcerita kt sape2 pun wktu tu..pemendam dia dia..hampa sungguh la dia xdpt mkn mee goreng yg diimpikan..huhu..penat2 je simpan duit..sian adik sy...kalo sy jumpe org tu, siap la..huh=(

sy ckp nape duk sebelah org mcm tu..rupanya kedudukan dlm kelas yg menjadikan dia duk sebelah dgn org yg dia xbkenan tu..kwn nya tu dpt no 1, adik sy dpt no 2, so dgn terpaksa, kenalah duk sebelah budak tu..hmm..mcm2 pe'el..zaman kanak2 yg sungguh berwarna warni..

kalo ikutkan mmg byk kisah yg terjadi dlm hidup kita ni kan..hehe..tp semua boleh d jadikan pengajran dan diambil nilai2 murni...hehe..sekian dulu..wassalam..

P/S : teringat plak kisah seorang kawan yg hilang h/phone di masjid..kat masjid pun jd..smoga pencuri d berikan hidayah n dpt balasan setimpal..xbek la buat gitu..sian org xbersalah..herm..

No comments:

Post a Comment

Post a Comment

Renungan..

Jika Kejahatan Di Balas Kejahatan, Maka Itu Adalah Dendam.Jika Kebaikan Dibalas Kebaikan Itu Adalah Perkara Biasa.Jika Kebaikan Dibalas Kejahatan, Itu Adalah Zalim.Tapi Jika Kejahatan Dibalas Kebaikan,Itu Adalah Mulia Dan Terpuji."

Ads code


I made this widget at MyFlashFetish.com.