..hidup utk berbakti..

Monday, May 26, 2014

T'shirt Muslimah untuk Ustazah.. ^_^






Assalamualaik wbt.. Alhamdulillah.. harini 26 Mei 2014 adalah hari terakhir untuk sesi penggal pertama.. esok bermulanya cuti pertengahan tahun 2014.. hari ni juga adalah hari terakhir murid2 tingkatan 4 dan 5 smkbbs menduduki peperiksaan pertengahan tahun.. nampaknya hari ni ramai la rasa lega kerana dpt berehat dan bernafas sebentar sebelum naik penggal kedua..

Apa yg sy harapkan ialah masa cuti yg ada ini diluangkan dengn sebaik2nya.. para guru sibuk menanda, meluangkan masa dgn keluarga, merancang aktiviti akan dtg, kelas tambahan dan sebagainya.. murid2 pula menggunakan masa cuti utk belajar, menolong ibu bapa, menghadiri kelas tambahan, melancong dsbgnya.. smg masa yg ada tidak disia2kan dgn perkara yg lagha, tidak berfaedah.. jgn keje makan, tidur, jalan2,melepak, borak2 kosong..erm..

Bukan perkara cuti yg nak sy taip kali ni sebenarnya.. Alkisahnya disekolah tadi, ada anak murid tgkatan 5 Aula yg lurus orangnya, tulus hatinya, baik budinya, sopan tuturkatanya telah menghadiahkan t'shirt muslimah yg cantik.. terima kasih banyak2 ye S... ekceli sy masuk kelas tadi, mereka belum mula exam.. ada masa rehat utk membaca buku / ulangkaji sebelum exam Sains kertas 1.. sy meminta mereka mengulangkaji dan sy tidak akan mengajar pd hari ini.. mcm2 la gelagat murid2 n klu suruh study sendiri.. ade yg berborak, ade yg menghafal sendiri, ade yg dtg ke meja sy dan bertanya tentang markah kertas p.islam dia..( gaya tanya tu mcm komfem A je kan..tp sy belum habis tanda lagi..uhuk2 )..Apabila masa sy hampir tamat,murid S dtg duduk berhampiran dengan meja sy dan bertanya.. ikuti perbualan kami..

Murid : Ustazah, kalau nak bg hadiah hari guru, boleh lagi ke sekarang? masih ada masa lg ke?
Saya : Eh.. boleh je bg hadiah kat cikgu bila2 masa..klu S nak bagi hari2 pun boleh..
Murid : betul ke ustazah? ok ye..sy g bagi skrg ye?? - dia bingkas bangun..
Saya : No.. jangan keluar kelas selagi masa ustzh xhabis lagi.. nnt dah habis exam g la bagi..
Murid : ustazah, bagi la cadangan.. xde idea..nak cakap ape waktu nak bagi hadiah dkt cikgu tu..
Saya : La..bagi jela kat cikgu tu.. pastu ucap selamat hari guru.. :)
Murid : Yela..malu la.. kan dah lambat ni..
Saya : Kenapa malu pulak..kalau malu letak je atas meja dia..pastu tinggalkan notis..hehe
Murid : Tapi cikgu ni lelaki la.. xkan nak buat camtu..
Saya : Lelaki? ok je klu lelaki.. lg senang..bagi, cakap selamat hari guru..pastu mtk maaf sbb lambat bagi..heeee.. ( dlm hati : wah bagusnya...murid lelaki jarang bagi cikgu lelaki.. :P )
Murid : yeke? ok ustzh..terima kasih eh.. ustzh, izinkan sy g tandas...
Saya : No..sy xkan benarkan kamu keluar kelas smpai masa sy habis.. basuh muka dekat paip tepi kelas ni je  boleh..

Lalu S pun membasuh mukanya.. kemudian dia masuk ke kelas dan mengambil sesuatu di bawah laci mejanya.. dia mengeluarkan hadiah yg berbalut.. maybe xsabar nak keluar n bagi kpd guru yg dimaksudkan tadi kot..bisik hati sy..maklum la masa sy dah nak habis.. dengan senyuman dia dtg ke meja sy dan memberikan hadiah tersebut kepada sy sambil mengucapkan 'selamat hari guru'.. sy terperanjat dan membulatkan mata..mulut ternganga memandangnya.. dia kata : sy mmg nak bagi ustzh.. hari guru haritu sy xdtg.. pastu jumaat baru ni ingat nak bagi ustzh, tp xjmpe.. mintak maaf sbb lambat.. tuturnya sopan.. satu kelas pandang..yg tengah stdy pun menoleh bila sy memegang hadiah..

Saya masih tak percaya dengan surprise tengah2 hari buta tadi...hehehe.. sy tanya berulang2.. betul ke utk sy.. dia cakap betul n tolong doakan dia.. murid2 lain yg terlepas perbualan kami mula bertanya2.. waah.. ustzh dpt hadiah.. sape bg ustzh hadiah tu?? sy pun jawab dengan senyum lebar..denganseronok.. ....... e2 yang bagi hadiah kat ustazah... diorg pun bersorak...waahhh.. soooo suuuweeetttt... kata dak2 kelas 5 aula..mmg sgt sweet.. hehehe..

Utk e2, ustzh ucapkan terima kasih.. ustzh mmg slalu doakan kamu.. dun wori..

Dari tahun lepas sy mengajar dia, dari xpernah lulus, kemudia menunjukkan peningkatan sedikit demi sedikit.. mula2, kertas 1 gagal, kertas 2 pun gagal.. kemudian, k1 gagal+K2 lulus=gagal..pernah akhir tahun lepas, k1 gagal+k2 lulus= lulus.. sy suka sgt.. ujian satu haritu lulus..kali ni utk petengahan tahun, sy tanda kertas dia dulu n xsabar nak tgk keputusan, alhamdulillah.. k1 lulus+k2 lulus= lulus..waktu sy menaip ni, dia sndiri belum tahu keputusannya..dia asyik tanya sy je, sy lulus tak ustzh???? hee..tp sy xbgtau lg..sy akui dia agak lemah.. wlpun dia bukan lah pelajar yg pandai mcm kelas pertama, tp dia selalu berusaha utk jadi lebih baik dr sebelumnya.. sy nampak itu berlaku.. sy selalu kata padanya : kejayaan adalah utk org yg berusaha gigih.. KIPIDAP anak muridku.. sy mmg xsgka akan dpt hadiah darinya.. dia bkn seorg yg bodek atau selalu nak perhatian sy..dia dgn caranya.. terharu betul sy.. mmg sebak n merah rasa muka sy bila dia bagi hadiah mcm tu..huuu

Habis masa, sy pun melangkah keluar dari kelas.. sebelum tu sy ucap lag sekali terima kasih..sy nak buka hadiah dlm kelas dia xbagi.. huhu.. dalam perjalanan ke bilik guru, saya tersenyum sendiri.. tanpa sedar, air mata bergenang dan mengalir.. oh anak muridku... xtau knp rasa sebak..padahal bukan xpernah dpt hadiah sblum ni..tacing plak..huuu.. Sy cuma berdoa smg Allah mudahkan urusannya, lapangkan dadanya utk menerima ilmu dan jadikan dia anak yg soleh.. amin...

P/ S : smpai bilik guru, time xde orgsy  buka hadiah tu... mmg sah la utk sy sbb ade kad tuju ucapan..  :) ucapannya tu sadis betul mmbacanya.. huuu.. tp sy xpernah mmndang hina semua ank didik sy.. bg sy, semua ada potensi..yg bagusnya pelajar ni, klu kna marah,kna hukum n rotan, xpernah nk melawan..mmg baik dak2 5 aula ni..hehe.. Tahun lepas pun ade jgk dpt t'shirt muslimah warna turqoise.. dari murid kelas ni jgk.. huuu.. thun depan mesti sy merindui 5 aula.. wlpn semua lelaki n mcm2 karenah, tp alhmdulillah.. kamu boleh jd manusia berguna.. pengalaman menjadi guru kelas mereka dan mnjadi'ummi' sementara mereka, xkan sy lupa smp bila2..

Saturday, May 17, 2014

Selamat Hari Guru..Selamatkah Guru???

Bismillahirrahmanirrahim..Alhamdulillah.. syukur Alhamdulillah..td telah berlangsung dgn jayanya Sambutan Hari Guru SMKBBS 2014..  tahniah kpd semua g terlibat, terutama pelajar dan pemimpin pelajar yg bertungkus lumus membuat persiapan..x dilupakan guru2 pengawas yg byk membimbing anak2 pemimpin pelajar t2-t4 yg mengendalikan majlis.. smg Allah memberkati dan merahmati setiap amalan.. amin..

Tahun ni tema sambutan ialah Padang Pasir/ Islamik/ Arabik.. haa.. tu deh.. mmg xtau nak pakai camne.. tau pulak 2 hari sebelum sambutan..ala kadar jelah ustzh nampaknye..hehe.. xreti nak melawa sakan.. lilit2 pun xpandai klu xde org yg buatkan.. huhu.. tambah la ckit aksesori ala2 arab atas kepala.. tu pun mintak jurai langsir dekat KB mate sains..thanks kak zah.. :P

Ape pun, tema kali ni mmg sesuai  sempena dgn tema hari guru peringkat kebangsaan..Guru Pencetus Kreativiti Penjana Inovasi.. xpasal2 guru jadi kreatif.. kain langsir pun boleh jadi niqab..cantik pulak tu.. tahniah2.. kerana berfikiran kreatif ^_^

Mcm2 aktiviti yg dijalankan tadi..permainan, persembahan pelajar, penyampaian anugerah.. Alhamdulillah..sekali lagi merangkul anugerah guru pemurah..tahun lepas anugerah guru dermawan.. tak tahu pemurah tang mana..rasanya, semua guru pun pemurah jgk..semua baik2.. anugerah ini dibuat hanya utk menghangatkan suasana je..tahniah jgk utk guru2 lain yg menang kategori lain.. semua guru layak menerima anugerah..kerana anda mmg ‘ANUGERAH’..

Anak2 murid sy tanye, tahun ni xnampak pun ustzh wish hari guru d FB.. sy cakap’ xspecial la kat FB..hehe’.. memandangkan kredit yg beratus tu tak tau nak halakan kemana, maka sy pun mesej n wish semua no2 guru2 dlm hset sy.. kire yg dpt mesej tu special la..guru2 sy, kwn2 sy, junior2 sy semua sy wish gune nset buruk sy je.. nak telefon ramai sgt pulak kan.. hehe..



Ape2 pun, syukran jazilan yg wish pd sy..call, mesej, fb,mms .. terima kasih byk2..sayang sangat kat semua...tu jelah medium yg sy guna.. sy xde whatsapp/wechat/line/kako talk dan seangkatan dgn nye..hehe.. nset buruk je yg ade.. anak murid sy tanye sy,..’ustzh..sempena hari guru ustzh nak hadiah ape? Sy jawab’Xnak ape2.. ‘ dia kata’sy rase nak belikan ustzh satu henset baru la..yg boleh whatsapp..’ ceh..sabo yelah.. bkn xmampu, tp xde hati lagi nk gune.. ngee.. sy xkisah pun org ckp sy ketinggalan, old fashion, xikut kemajuan, simple x bergaya.. asalkan sy xmintak duit org..haha..  tp inshaa Allah.. sy akan guna jg satu hr nnti.. cume xtahu bile je..niat ade, tp xdela beria sangat..

Begitu juga ribuan terima kasih yg bagi hadiah..yg sy ajar, yg sy ajar pun ade bg hadiah..huu.. kek yg comel, bear, bunga, buku nota cantik,pen2, buku agama, pinggan, mangkuk, bekas makanan,kerepek, tempat letak pen, towel.. dan yg paling besar ialah dari anak buah sy dak2 3 Abrar bagi tikar bambu yang besar.. satu keje pulak nak mengangkat naik atas kuartes tingkat tiga ni..xcukup tangan sy dibuatnya..hehe..ape2 pun, terima kasih.. hadiah xpenting sayang..yg penting kalian menjadi anak yg baik..berakhlak mula dan beradab..mengamalkan ilmu yg bermanfaat..itu harapan dan doa sy.. ^_^

Di blog ini, sy ingin mengucapkan selamat hr guru utk diri sendiri ( xsgka dah tahun ke-4 d SMKBBS ), utk umi selaku guru pertama, utk kakak n adik sy nurul yg jd guru,utk guru2 yg mengajar selama sy belajar di Selangor n n9 ( Madrasah Al-ansar Batang Berjuntai, Pondok Moden Islam As-Syafie Kapar Klang, SK Seksyen 7 Kota Damansara, SMI Rawang, SMRA Pelangai, SMA DAto haji Mustafa, Kolej Islam Sultan Alam Shah,  UKM.. utk teman2 guru di TAdika Islam Qurratu A’yun Taman seri Andalas Klang, TAdika Elit Permataku Paroi, Teman sefakulti ( Fakulti Pendidikan UKM) SMADHM, SMK Teluk Panglima Garang, SMK (F) Jelai Gemas dan sekolah tempat mengajar sy sekarang, teman2 guru yg sgt2 disayangi di SMK Bandar Baru Serting.. juga teman2 guru yangmengenali sy xkira dalam laman sesawang, di program2 persatuan, program2 dakwah dan sebagainya.. SELAMAT HARI GURU..

Kpd semua anak murid, ustzh syg kamu kerana Allah..dan sayangilah ustzh jg kerana Allah..ilmu yg diberi minta amalkan.. smg ilmu yg disampaikan dan diamalkan akan member manfaat kepada kita semua di dunia, lebih2 lagi d akhirat..amin.. maaf klu selama ini ustzh silap dan menghukum kamu..tp ape pun yg ustzh buat, semua utk kebaikan ank murid..xpernah satu hari yg berlalu sejak bergelar guru, tanpa memikirkan kamu..Sekian dulu catatan kali ni.. :)

p/s : mintak maaf la..tajuk post tu saje buat kelainan.. hehe..xde kaitan dgn post pun utk ayat kedua tu.. hrpn sy smg guru2 semua slmt..klu x kt dunia, d akhirat hendaknye.. 









Tuesday, May 13, 2014

Plantar Fascitis.. Kemanisan dalam Ujian-Nya..


Bismikallah Ar-rahman war Rahim..Alhamdulillah..syukur pada Allah kerana sy masih lg dpt menghirup udara milikNya dgn percuma.. Masih diberi nikmat iman dan islam.. waktu ni sy menaip di blog sambil mendengar nasyid kumpulan Hijjaz- Bidadari.. saje nak menaip utk mengimbas kembali suka duka pahit manis sepanjang bulan2 sebelum ini.. mane2 peristiwa yg sy nak jadikan ia pengajaran dan pembelajaran dlm menempuh hidup ini..

Antara yg ingin sy kongsi ialah tntang penyakit yg sy alami sejak dua bulan lepas..skrg baru ada kekuatan utk coretkan di sini.. Setelah sy disahkan menghidap ‘plantar fascitis’ oleh doctor,sy mengalami tekanan perasaan.. sukar sy nak terima dan sy rasa sedih sgt2..utk org yg agak aktif mcm sy ni, segala2 rasa gelap.. semua aktiviti yg melibatkan kaki sy xboleh buat dah.. sy menangis sorg2..xtahu nk ngadu kt sape..sy down betul..tp sekejap je sy gitu..alhamdulillah sy boleh terima dan menelan semua hakikat yg agak pahit tu..

Sepanjang sy sakit, bermacam2 yg bermain di fikiran sy.. apa akan jadi pada sy lepas ni..pergerakan sy terhad..sy xboleh diri lama..xboleh pakai kasut bertumit..bersukan yg melibatkan kaki mmg dah kna stop la..sy xboleh pijak lantai keras/mozek..dlm rumah kena pakai selipar..fikir klu kawin nnt mcm mane ( sakit2 pun ade hati mikir nak kawin, hahaha.. adeh.. :P ) mikir la kan.. sape la nak kt sy pasni..aduuu..serabut rase.. mcm mane nak buat keje berdiri lelama..nak masak..nak ngemas..nak iron baju..bakkate cikgu kat sekolah sy ‘ Ada ni mcm mane nak naik pelamin kalau kaki mcm ni??.. huuu.. sy jawab ‘sy kawin xde pelamin kak.. haha.. :P * ntah ade ke tidak org nak kt sy xtahu la..berangan je lebih..hua3

Sebab sepanjang sy sakit, sy solat duduk, mandi duduk,  sy xmasak, xngemas,xde buat pape..makan pun klu boleh nak baring je.. seksanya Allah saje yg tahu.. sakit kat tapak kaki ni mmg xtahu nak cakap mcm mane dah.. jalan pun kalah org tua yg sakit lutut tu..tapak kaki rasa berbisa sangat.berdenyut2..bila tergesel dgn selimut pun rasa sakit.. doctor sahkan selaput kat tapak kaki sy dah rosak dan terkoyak..doktor cakap, tapak kaki sy flat n xboleh melakukan aktiviti mcm org biasa..sy xboleh menampung beban lebih dari diri sendiri..utk pulih makan bulan dan tahun..bergantung pada aktiviti sy lepas ni..klu sy xrehat n aktif, maka agak susah nak baik.. sy akur.. kerjaya sbg guru yg agak mencabar menyukarkan sy utk duduk diam..huuuu..

Maka doc mengeluarkan surat kpd pihak sekolah agar mengurangkan pergerakkan sy.. setelah sy mc seminggu, sy mula mengajar.. sy mengajar duduk je.. sy duk bilik tayang je..student yg akan dtg pada sy..skrg sy rasa ahamdulillah semakin ok.. dah boleh jalan mcm biasa..Cuma xboleh la nak aktif n diri/jalan lama2 sgt..rase sakit je kena rehat n duduk..kdg2 wktu bergerak tu mmg xrase ape..tp bila malam sebelum tidur rase berdenyut2..rase bisa..sakit..tahan la sakit sorg2 gamaknye..xreti nak luahkan mcm mane..kdg tu menitik jugak la air mata.. sama jugak waktu bangun pagi.. waktu sakit haritu bangun pagi bila pijak je lantai, Allah je tahu betapa sakitnya seluruh tapak kaki..maka sy akan ambil masa beberapa minit utk naturalkan kaki n baru boleh mula jalan..rasa nak berdiri tu kena gigit selimut nk bagi tahan sakit..

Tp Alhamdulillah.. sy dah bertambah ok skrg..sy ikut semua nasihat doctor kecuali jgn banyak jalan.. sy xtahu nak buat cmne supaya kaki sy ni kurang berjalan.. huhu.. sy dah xbersukan..dah x lasak sgt..dah xpakai kasut tumit..seinci pon tak..pakai selipar je ke sekolah..uhuk3..rase mcm makcik2 pulak..tp nk buat cane..tu je la paling ok rase setakat ni..heels semua dah jadi hiasan je skrg..sy pakai selipar dalam rumah.. kdg2 rase sakit jgk, tp xde la smpai nak nangis..masih boleh tahan lagi..hehe.. sy berdoa smg Allah sembuhkan sy.. sy nak lalui hidup mcm org normal yg lain..
Sy tengok mak ayah sy dah runsing..mcm2 ubat d cari..mcm2 ubat disuruh makan..beli mknn berkhasiat utk sy..huhu..terharu sy.. maunye  xrunsing..anak dare tetiba xboeh jalan..ape2pun..sy sgt berterima kasih dgn semua ( fmly, guru2 n pentadbiran smkbbs, anak2 murid) yg memahami..yg ambil berat.. ^_^ syukran..jazakallahu khairan kathira.. J

Skrg sy dlm tempoh pemulihan..wlpn dah boleh jalan mcm biasa, tp ade je yg mengingatkan sy n membebel syg kt sy supaya jgn banyak bergerak.. supaya duduk bila lama berdiri..maklum la kdg2 bila dah boleh jalan, mula lupa diri..hehe..thanks semua.. sy syg anda semua.. ubat yg doc bagi sy mkn bila betul2 sakit n xboleh jalan langsung..ade ubat sapu jgk..hee..

Ape2pun..alhamdulillah..semakin ok..solat pun dah diri mcm biasa.. Cuma sy rase serba salah utk join aktiviti2 luar lepas ni..ade org tertentu sy mmg bagtau ape yg sy alami n mmg faham la..tp xkan sy nak cerita pada semua org kan..kdg2 sy join je n buat mcm xde pape..akibatnya, tengah malam sy tanggung la sakit sorg2..huu..xpe, selagi sy boleh tanggung sy akan tanggung…ngee.. inshaa Allah, klu perkara yg baik Allah akan beri keringanan..apatah lagi kalau nak mendapatkan pahala.. semoga radang selaput tapak kaki sy ni betul2 pulih di masa akan dtg..sy akan b’fisioterapi selagi sy belum pulih di samping byk rehat mengikut nasihat doctor.inshaaAllah.. tolong doakan sy..smg doa semua dimakbulkan Allah.. ape2 pun, sy bersyukur pada Allah kerana sakit ini menjadikan diri sy insaf dan semakin kuat dalaman..semakin berfikir dan rasa kehambaan.. sekian dulu coretan utk kali ni..

p/s : ntah kenapa nk taip pasal ni lepas balik dari join Program Kecemerlangan Insan Sk Taman Rasah Jaya.. xsangka sy berjaya join n xpayah mc pun..  asalnya sy xyakin dpt join..siap dah fikir nak mc lepas program klu rase xlarat..tp nampaknya Allah mudahkan dgn bantuan n kerjasama dari semua Jurulatih Dakwah ( JD) Jempol Jelebu yg lain..terima kasih Ust Ismail, Ust Lutfi, Ustzh Akma, Ust Ainul,Ust Shy, Ust.Noruddin, Ustzh Selawati, Ust Nik, Ust Riharudin,Ust Shahyar.. Jazakumullahu Khoiran Kathira .. Syukur Alhamdulillah.. Mohon maaf kerana sy tidak menyumbang utk program ni..huu..

Monday, March 10, 2014

Kembali..

Alhamdulillah.. selepas seminggu sy 'bercuti' (MC) kerana sakit, harini sy kembali masuk bertugas di SMKBBS.. 3/3/14 adalah tarikh yg sy akan ingat smp bila2.. sbb inilah kali pertama saya MC sejak mula berkhidmat sbg PPP november 2010 hingga sekarang.. xpernah amik mc, pastu 1st ambil tu terus seminggu.. itu menunjukkan sy mmg dah xtahan sakit..sy mmg sgt susah nak melayan sakit sy sebelum2 ni..kdg2 buat2 sihat n xlayan pun setakat demam pening batuk period pain dsbgnya..g jgk sekolah..tp skrg dah berubah.. mgkin lepas ni sy akan mc lg.. wallahu a'lam bissawab..sy yakin apa yg menimpa sy adalah peringatan terbaik dari Allah buat sy..

skrg nampaknya sy perlu mengurangkan semua pergerakan.. herm..ujian Allah ni sy terima dengan redha..klu nak cepat baik, kena sabar dan ikut nasihat doctor.. dalam post lain nnt sy tulis sikit pasal sakit yg Allah beri pada hambaNya yg selalu alpa dan lalai ni.. besar hikmahnya.. ada yg kata; a-da ni aktif sgt ni kot..ada juga kata : Allah nak bg rehat tu..sbb tu sakit.. ada kata : entah2 ade gangguan makhluk halus tak?  macam kelakar bila ada yg melawak : a-da ni agaknye kena buat dgn org tak..mane la tahu a-da tolak lamaran sesape, pastu org tu dendam ke.. dlm hati : hamboi.. mcm2 pulak andaiannya.. bile pulak sy tolak org..org tolak sy ade la..ngeh2.. :P ape2 jelah.. layan je.. 

ape2 pun, terima kasih kpd ahli keluarga yg sntiasa memahami dan menyokong sy.. umi, walid, kakak,abang, kakrul dll.. mtk maaf sbb xbanyak bantu kat rumah..hanya baring, makan dan tidur je..tengok laptop.. sy xbuat kerja pun..xmasak, xmengemas, xmembasuh..maaf sgt2...terima kasih jg utk pengetua yg memahami dan selalu tanya perkembangan, gpk1 yg sgt concern dan bagi uat, kaunselor yang memberi sumbangan, cik atikaherma dan rohaima yg selalu membantu sy,membawa sy kesemua destinasi yg sy nak g..hehe..gaya osmet yg memahami dan banyak membantu dirumah, semua guru2 smkbbs yg sgt2 memahami keadaan diri sy yg tidak sempurna buat masa ini..semua guru yg mendoakan kesihatan dan kesejahteran utk sy..smg doa kalian dimakbulkan Allah dan sy jg mendoakan kebaikan utk kalian..thanks jgk utk anak2 murid yg faham, xbanyak songeh bila sy xkuat, xmenyakitkan hati sy..murid yg bagi mcm2 kat sy..selalu tanya khabar..nak dtg melawat bagai..semua pekerja n staff smkbbs yg sgt2 membantu sy..hanya Allah je yg dpt membalas budi baik kalian semua..sy terharu...

saje je menaip ni sbb asalnya mmg rasa xsedia nak masuk sekolah lagi..berat segala2nya..tp cuba positifkan diri..yakinkan diri..bersedia..muhasabah..alhamdulillah bila dah start masuk sekolah, perasaan negatif tu semua hilang.. ^_^ inshaa Allah.. sbb sekolah sbnrnya salah satu tempat yg palig senang bagi seorang guru utk mengumpul pahala.. smg Allah memberkati ilmu dan amalan kita semua hendaknya.. :) so, jom senyum..teringat tadi kat sekolah..banyak betul peristiwa kat sekolah td..tp taip ni je dulu.. :) smg Allah ampunkan sy dan kita semua..


p/s : Lepas lama 'bercuti'..

-Td bersalaman dan berkenalan dgn cikgu baru pindah.. Beliau bertanya ' mudanya ustazah kat sekolah ni..baru posting ke? jwb dgn sopan..' erm xdela baru sgt.. ni tahun ke-4 kat smkbbs ni.. ( dlm hati : agaknye memang dlm mindset ramai org, ustzh tu kebanyakannya dah berumur kot..kot la..)

-Seorang murid tgkatan 4 yg dah 2 bulan xdtg sekolah (xcident), harini bila jumpa sy dengan bertongkatnya, soalan 1st dia tanya' ustazah dah kawin ke? jawab'belum..kenape?' laaaaa... diorang cakap ustzh dah kawin..sy dah kena tipu la ni..kurang assam btol.. (dlm hati sy: xde soalan lain ke? )


Friday, December 20, 2013

Rindu Bertamu Di Puncak Angsi.. ^_^


Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh..
Alhamdulillah.. dapat lg menaip dalam blog ni..hee.. rajin plak update blog bulan disember ni ye.. hehe.. maklum la cuti keje kan.. pastu mcm ade mase pulak nak taip2 maktu2 mcm ni.. sementara ada masa, dan teringat, taip la ape2 pengalaman dan kisah hidup pun..  mana tahu, akan dtg ia jd catatan yang bakal dibaca dengan senyuman yg manisss.. hihi..alhamdulillah.. syukur ya Allah..

Memang dah basi entri post ni.. saya berkesempatan mendaki gunung angsi 15/12/13.. tp bru harini nak taip.. rancang mmg nak taip awal, tp tunde je.. xkira.. nak buh jgk dlm blog.. :P alkisahnyeee..

Sebagai pengenalan, sy beritahu sedikit sebanyak pasal angsi ni ( sedikit ke, atau sebanyak? poning btul bahasa melayu sy nih ).. gunung ini terletak di Ulu Bendul, Kuala Pilah, Negeri Sembilan.. tingginya 825 meter.. ini bukanlah gunung yg paling tinggi d n9, tp boleh la setakat nak panas badan..haha.. gunung paling tinggi kt n9 mungkin gunung besar hantu, jelebu kalau xsilap...

Sebenarnye, lama dah nak naik angsi ni..zaman belajar2 lg..tp xde peluang dan xde yg sudi nak ajak naik kan.. dah 11 tahun sy menetap di n9.. d kuala pilah.. tp ni baru dpt naik.. buat malu jd org pilah tp xpernah naik angsi.. begitulah yg sy rase.. ngee.. tp baru2 ni, ayah sy tanye 'kngah pernah naik x gunung angsi? sy cakap belum.. ayah sy pun ajak la naik ( dengan penuh bersemangatnye.. ) adik sy dah naik, so rase knfident la nak naik kan.. sy setuju je.. pucuk dicita, ulam mendatang.. :)

Tp plan punye plan, ayah sy asyik bz je.. sudahnye, tekad d bulat..sy g dengan adik no.4 , nurul jannah..barulah bermula kisah sebenar.. ( intro panjang sgt :P )

Jam 7 gerak ke bustop masjid joseh setelah minum secawan kopi dan roti bakar 2 keping.. adik sy drive smp situ je..parking kat masjid n tggu bas kat ctu.. 7.40 bru dpt bas..

Sampai ulu bendul dalam pukul 8.30 xsilap.. pastu g toilet dulu.. ( sebelum gerak, kena buang semua dulu.. atas gunung tu jangan berangan nak jmpa tandas, huhu ).. pastu jalan2 sekitar ulu bendul..taman ular, taman herba..

Sampai d pejabat hutan lipur Ulu bendul, mendaftar jam 9 pagi.. Tuan Lan menerangkan sedikit sebanyak tntg gunung angsi, siap buat peta untuk kitorang..peta conteng2 dia je la.. agaknye dia tengok 2 gadis melayu terakhir yg nak naik, bg peta lagi..dia tengok atas bawah atas bawah je kitorang ni..huhu.. xcaya kot..

Bla..bla..bla..Tuan Lan habis briefing, kitorang gerak dlm 9.10 minit.. denganlafaz bismillah, kami mula mndaki kaki gunung.. mendatar je smpai la sejam setengah.. singgah minum pagi kejap di wakaf kedua .. kat situ ade tmpat utk pendaki coret2 nama.. kami pun xlepaskan peluang..hehe..

Cabaran baru bermula selepas itu..makin tinggi dan mencabar.. ada beberapa tempat yg curam dan icin.. ( almaklum bulan ni cuaca x tentu..asyik ujan je.. ) kami difahamkan, dah ade 1 group yg dah naik dulu.. mmg xsmpat la nak kejarnye.. diorang naik pukul 7, kitorang naik pkl 9..huhu.. tp xpe, berkat kesabaran disebalik kesantunan ( hahaha.. poyo je.. :p ) kami akan teruskan perjalanan dan pendakian ni..ngee.. waktu 30 minit lg nak smp puncak,kami terserempak dgn group yg naik awal pg td dah nak turun dah.. cuak ckit sbb takut xde org kat atas nnti.. huhu.. ukan ape, sepanjang pendakian, hanya kami berdua je yg naik.. xde org lain..klu group tu dah turun, ntah sape lg la ade kat atas tu..tp positif2.. sebenarnye ade jalan lain nak daki gunung ni..so, fikir mgkin ade group lain yg naik kot jalan lain tu.. ^_^

Alhamdulillah.. setelah penat lelah medaki, dengan peluh yang mencurah2 ( ayat x menahan.. hehe), akhirnya smp jg sy ke puncak jam 12.40 tghri.. Tuan Lan cakap mgkin 3 jam setengah, kami terlebih 10 mnit kot..tp it's ok.. mane x lambatnye.. kami yg sopan santun ni asyik brhenti dan rilek2 je naiknye.. asyik2 tgkap gambar ( dengan henset sony sy yg buruk.. yg boleh snap gambar pakai sebelah tangan je.. hehe ).. ape2pun, alhamdulillah..syukur sangat2.. sy dan adik dua2 selamat smpai.. dan ade group lain kat atas tu.. xde la sunyi sgt.. diorg bawak banyak betul bekalannya..kami sikit je.. gaya diorang tu mcm nak berkhemah je dlm hutan angsi tu.. wallahua'lam.. sempat la ambilkan gambar diorang, makan kek coklat yg diorang bagi.. haha.. rezeki2.. smpai bekalan sendiri pun x termakan..huhu..

setelah hampir sejam kat atas, jam 1.30 kami mula melangkah utk turun..turun tu rase lama pulak.. tp sebenarnye x pun.. hehe.. dalam 3.40 kami smpai kaki gunung.. alhamdulillah..tp lepas solat asar baru bertolak balik rumah.. thanks nurul sbb teman dan jd penguat semangat..cewah.. tahniah2.. letih yg berbaloi2..target pasni : gunung tampin..rendah ckit..tp kena ada member yg ajak la.. ngee.. ^_^

Haaa..lupe nak promo..alang2 dah jalan Ulu bendul, silakanlah singgah d Restoran Starfresh Agropark
( chinese Muslim Restoran).. xjauh dr hutan rekreasi ulu bendul .. dlm 10minit kot.. ke xsmpai ntah.. lailalai..boleh tahan sedap makanan dia.. hehe.. steambot dia, fuhh.. bak kate abg, daebak!! hihi..
Sekian dulu catatan hepi kali ini, assalamualaikum wbt.. ^_^

* kat bawah ni gambar2 yg smpat la d snap dengan sebelah tangan..ngee... ^_^
















Friday, December 6, 2013

CPD yang berlalu.. :)









Assalamualaikum.. Alhamdulillah..syukur pada Allah. Kerana masih memberi  peluang pd diri ini hidup dalam rahmatNya.. Saje nak mencoret dalam blog waktu2 tengah xde keje ni.. (banyak kerja sbnr nye, tp saje nak lupekan kejap..nak rilek2 je.. )

Kali ni nak cerita pasal Kursus Pembangunan  Profesionalisme Berterusan (CPD) kpd guru2 dg41 yg posting 2009/2010.. Alhamdulillah sy telah tamat melaluinya dari 1-5 Disember 2013 baru2 ni.. bertempat di Mayang Sari Resort, Port Dickson, sy lega dan syukur juga kerana semuanya berjalan lancar, seronok serta meningkatkan segala yg positif..hehehe.. ^_^ difahamkan kursus ni wajib utk naik dg44.. herm.. gitulah.. ekceli sy dapat tahu lambat pasal panggilan kursus ni.. rase mcm xsedia nak g mula2 tu.. dengan xsihat.. dengan xde mood sbb … ( sbb dah pedih hati dengan seseorang.. terluka.. terkecewa.. dan mcm2 ter lagi.. huhu). Tp sbb wajib, g jela kan.. cuba positifkan diri.. Alhamdulillah.. ok je sbnrnye.. jangan layan perasaan  yg negative, kena abaikan..so, kita akan dpt positif bila abaikan yg negative.. ngee.. :D

Alhamdulillah juga kerana walaupun xberapa sihat, asyik selsema, batuk dan sakit tekak, tp aktiviti2 yg dijalankan menjadikan sy ‘sihat ckit’.. yg bestnya, sy hadir kursus bersama2 teman satu sekolah ( naimi,alia,gaya,anis,kak nab,hanisah,fauzi ) dan juga teman2 lain… ada yg dah kenal.. ada yg belum.. tp semuanya ok dan best.. J  kire mcm berkursus smbil bercuti la..
Terima kasih diucapkan kpd semua kwn2 yg memberikan pengalaman indah, kpd penceramah merangkap fasi2 kami disana ( Tn Hj Komari, Dr Aziz, Pn Norani, En Tan ) kepada urusetia2 dr JPN yg sudi mengambil berat dan menjaga kami semua..  Thanks a lot.. J tamat cni dulu coretan kali ni.. :P

Monday, November 11, 2013

NKI SABK 2013

Bismikallah.. Assalamualaikum.. Alhamdulillah.. setelah empat hari berkampung di PLKN Kem Seri Perkasa Mantin ( 8-11/11/13 ) akhirnya Nadwah Kepemimpinan Islam SABK 2013 melabuhkan tirainya tadi.. Tahniah kpd BPI KPM, SPI JPNS, pihak urusetia, barisan fasilitator, para pelajar yg menyertainya, serta semua pihak yg terlibat menjayakannya.. Semoga perhimpunan ini memberi impak dan manfaat yg berguna untuk semua.. terima kasih juga kpd semua yg sudi memberi tunjuk ajar kpd diri yg kurang ilmu dan pengalaman ini..bersama anda semua adalah memori terindah buat saya ^_^ ..mohon maaf andai terlajak kata, terlanjur bicara, terkasar bahasa dan termasam muka dengan sesiapa.. tiada niat untuk mencederakan hati sesiapa.. :) Salam Ukhwah.. smg berkekalan smp bila-bila.. amin.. inshaa Allah..












Tuesday, November 5, 2013

Pengalaman .. Cuba melihat dengan mata hati..
















Bismikallah.. Hamba yg hina memohon ampun dan hidayah.. moga tangan yang menaip tidak menambah dosa yang sudah sedia ada.. 

Alhamdulillah.. hari ini sy kembali ke Bandar Baru Serting.. utk meneruskan tugas mcm biasa, sebagai seorang da'ie di SMKBBS.. esok kembali masuk bertugas.. berjumpa permata2 hati.. bertemu rakan2 sekerja yg baik2 dan ceria sentiasa.. ^_^ alhamdulillah.. ( rasenye xde la lama sangat x g sekolah..seminggu je kot..hehehe..tp rindu semacam pulak :P ) Tadi jumpe anak murid dan dia pun tanye : ustzh, kenapa ustzh dah lama xdatang sekolah? sy jawab : sy g kem la..sebelum tu g kursus.. dia jawab : sy tahuuu.. saje je tanye ( denganmukeselambe ).. hehe..

Saje nak menaip..ntah kenape seminggu dua ni rase rajin pulak tangan ni nak menaip kat blog..padahal, hujung tahun la masa paling bizi kan.. ^_^.. pastu, ini baru catatan ke-4 sy tahun ni..punyalah bizi tahun ni.. :P ( bkn bz sgt pun, saje je..terlupa nak b'blog sementara )..cuma, pengalaman sy menjaga adik di wad PPUM baru2 menyebabkan sy rasa gatal tangan nak menaip lagi.. saje.. kalau dulu, 18 tahun yg lepas sy yang duduk di wad dijaga, waktu ini pula sy yg menjaga org di wad.. skrg baru sy faham... :)

Antara pengalaman yg menarik sepanjang sy berada di sana ialah berkenalan dengan pesakit2 yg sama wad dengan adik sy, terutama aunty Mary berada di katil sebelah, dan nenek Azizah kat katil depan..hari pertama dah mcm2 terjadi..hehe..

Aunty Mary yg baik hati dan peramah sgt suka berbual dan bertanya itu dan ini.. yg sy terharunya, dia bg sy purse.. ( sy punye purse mmg dah buruk dan dah lama sy berhajat nak beli.tp asyik xbkenan je n terlupa nak beli ).. huhu.. sy xnak tp dia suruh jgk ambil.. ambik jela kan.. katanya, mmg sesuai sy pakai purse tu sbb sy dah kerja..huhu.. pastu asyik nak bg makanan yg dia xnak makan..almaklum la mknn hospital kan 'sedap'..hehe..dan membuatkan sy tersenyum ialah, dia bg sy nama baru..dia panggil saya AIDA.. adoi aunty ni..aida pun aida la.. susah nak panggil ADA katanye..dalam henset dia pun dia buh aida jgk.. alahai aunty.. ikut aunty la.. dia suka mengusik adik sy..hehe.. waktu hari terakhir di sana, bila sy salam dia, dia peluk dan cium kedua2 pipi sy dgn bersungguh2 sambil cakap 'sayang nii'..xpernah ade chinese buat sy mcm tu sebelum ni.. nak nanges plak rase bila berpisah.. family dia pun baik2 dan peramah2..sy jg berkenalan dgn pembantu rumahnya yg bernama Bika..Bika bawak banyak komik Lawak Kampus..ape lg..sy n adik tumpang sekaki la..penat tergelak sensorang sambil bace lawak tu..huuu..bika pun pandai melukis..smbil jaga aunty, klu xde kerja, dia melukis..cantik..sy suka tengok lukisannya.. ^_^

Nenek Azizah pulak didepan katil adik sy.. bila anak2/cucu nenek xde, sy yg menolong bawak nenek ke tandas.. pernah sekali tu, subuh2 nenek bangun sendiri dan pergi ketandas tanpa wheelchair..terperanjat sy.. bila xda org jaga dia, sy suka duk kat tepi katil dia dan dengar dia bercakap..dia nak mengadu sesuatu..kita dengar la dan cuba memahami..orang tua kan...mcm tu la..anak2 dia semua dah kawin..cucu2 dia pun dah besar..segan pun ade klu fmly dia dtg melawat..hehe..suke benau anak dia mengusi sy pasal jodoh..dia tanye 'ustazah pilihan nak tunggu imam muda ke... ' haha..sy jawab: xde lah.. xpernah terfikir smp kesitu pun.. :P..nenek hanya senyum dan setuju je..nenek mmg seorang yg tabah..tp nenek banyak pendam sakit dia dr pengetahuan anak2..bila anak dia dtg, sy tengok nenek nangis..sy pun sebak jgk..huu..hr terakhir sy salam dengan nenek, pun nenek nangis..nenek suruh doakan dia cepat sembuh.. sy doakan nenek cepat sembuh..amin..ape2 pun, cucu nenek sume comel2, terutama KASIH... ^_^ 

Disebelah katil nenek pulak, ade seorang perempuan Myanmar..sy xpernah dengar dia bercakap bahasa melayu, tetapi suami dia pandai ckp melayu.. terharunya sy tengok.. suaminya menjaga siang dan malam..duduk disisi dengan setia.. bagus betul..dpt suami cmtu best jgk..hehe..tp xboleh la yg beramah mesra kan..suami org kot..kang xpasal2 je bini dia marah..haha..sweet je tengok kapel tu..isterinya itu wajib bersyukur kerana suaminya menjaganya dgn penuh sabar..dengan isterinya yg xboleh bergerak dan tidak boleh ketandas..pakai pampers..mcm2 suaminya uruskan..nampak muda lg.. mungkin awal2 30-an kot..semua jiran2 adik sy ada masalah spine jgk, iaitu tulang belakang..

Kemudian sy berkenalan dengan student2 nurse yg banyak membantu..yg baik2..yg comel2..yg peramah dan mengambil berat.. sy suke juga berborak dgn diorang.. klu diorang tanye ape2, rase nak loyar buruk je.. diorang tanye pasal keje, pasal kawin, pasal umur, pasal pakwe.. mcm2.. nak pinjam bace komik pun ade.. bila cakap umur, xcaye..bile bgtau xde pakwe, xcaye.. bile tanye keje ape, malas nak bgtau.. dah semua xnak percaye, hehe.. ain, anis, hidayah thanks..sekadar menyebut beberapa nama..terima kasih semua..semua attendant, tukang hantar makanan, nurse2, ketua jururawat lagi.. adik sy dapat hadiah buku 'LA TAHZAN' dari ketua jururawat..terharu betol..alhmdulillah..dia mndapat layanan yg baik dr semua Doktor2, nurse dan semua pihak d PPUM.. alhamdulillah..

Pengalaman lain ialah tidur di atas kerusi malas, dengan suhu yg sejuk..serius sakit badan..hr pertama sy pakai 2 lapis baju..tidur pakai stokin.. hari kedua, sy pakai 3 lapis bju dan jaket, dengan 2 lapis stokin.. bukan mlam je, tp siang pun sy pakai stokin 2 lapis.. xtahan btol sejuknya.. dah la sy ni mmg xtahan sejuk...duk kuartes pun sy pasang kipas 1 je..maksimum 2 kalau tengahari panas sangat..ni kt hospital ni masya Allah suhu aircond nya xtahu brape.. sabar jela.. lg 1 makanan.. mmg betul la org kate..makanan kt hospital same je.. xde rase.. sedap lg makan nasi putih dengan ikan goreng..adik sy xnk makan, sy yg makan makanan dia.. sy ni xde la kisah sgt pasal rase.. fikir kan je mknn tu sedap, pastu telan.. nyam3..hehe.. keje makan jela sy kt PPUM tu..mengunyah smbil bace komik..bawak roti, kerepek, asam siap2.. hehe.. solat pulak xde masalah sbb surau dekat je..toilet pun dekat jgk..senang adik n pesakit lain nk guna toilet..

Begitulah sedikit sebanyak pengalaman sy di sana.. sy menaip di blog dengan harapan sy xkan lupa kenangan manis yg tercipta..ukhwah yg Allah nak bg xkira di mana2..inshaa Allah.. kisah hidup manusia lain yg pelbagai, xsama dengan kita, menjadikan kita seorang yg berfikir tentang kekuasaan Allah.. itu yg kita mahu.. smg sy mengambil iktibar dari apa yg sy lalui sepanjang sy menjaga adik di wad 8U otepedik..amin.. inshaa Allah.. :) ^_^


Renungan..

Jika Kejahatan Di Balas Kejahatan, Maka Itu Adalah Dendam.Jika Kebaikan Dibalas Kebaikan Itu Adalah Perkara Biasa.Jika Kebaikan Dibalas Kejahatan, Itu Adalah Zalim.Tapi Jika Kejahatan Dibalas Kebaikan,Itu Adalah Mulia Dan Terpuji."

Ads code


I made this widget at MyFlashFetish.com.