..hidup utk berbakti..

Sunday, November 14, 2010

Nasyid Kenangan..Pengorbanan dalam Perjuangan..


Album : Antara 2 Cinta
Munsyid : The Zikr
http://liriknasyid.com

WAHAI PARA MUJAHID ( clik here to listen this nasyeed )

Wahai para mujahid maralah ke hadapan
Kerahkanlah tenagamu dan jua fikiran
Korbankanlah harta sekalipun jiwa raga
Teguhkan keyakinan teruskanlah perjuangan

Wahai para mujahid janganlah terpengaruh
Ujian nikmat hidup duniawi
Biarpun ianya begitu indah
Namun hanya sementara

Memang berjuang itu terkorban
Kerana kita berjuang untuk berkorban
Itulah asam garam perjuangan
Syarat mendapat cinta Allah

Wahai para pejuang kebenaran
Suburkanlah semangat juangmu

Setiap masa sepanjang hayatmu
Dengan irama hiburan ini

Tempuhilah penderitaan
Di dalam perjuangan
Kerana itu adalah penghapus dosamu
Berjuang kerana Ilahi
Walaupun sedikit tetap kan dinilai
Sebagai amalanmu yang soleh

Lagu : The Zikr

Nasyid rasmi sewaktu sy,kakak n abg di Pondok Moden Islam As-asyafi'e , Klang.. darjah 4 wktu tu..tmpat yg byk kenangan buat kami, terutama abg ..alhmdulillah ..kami bertiga berjaya kemenara gading.. syukran smua guru n kwn2 yg pernah bsama kami disana.. nasyid ni buat sy tersenyum bila kenangan mula terimbau.. nak menitis airmata pun ade..nasyid wajib utk perhimpunan, pjumpaan, sblum kuliah subuh d sbgnya.. dinyanyikan dgn penuh smgt.. ade zuuqq.. lagi satu nasyid pe ea..lupe pulak.. ape2 pun, sy suka nasyid ni.. sy menyimpulakan bahawa...

BERKORBAN DALAM BERJUANG ADALAH WAJIB KERANA IA SYARAT UNTUK MENDAPAT CINTA ALLAH..


Saturday, November 13, 2010

Siapa Kita???


Siapakah orang yang sibuk?

Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s.

Siapakah orang yang manis senyumanya?

Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang di timpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.

Siapakah orang yang kaya?

Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.

Siapakah orang yang miskin?

Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk-numpukkan harta.
Siapakah orang yang rugi?

Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikkan.

Siapakah orang yang paling cantik?

Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.
Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?

Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?

Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.

Siapakah orang yang mempunyai akal?

Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari siksa neraka.

JUSTERU, SIAPAKAH SAYA??SIAPA KITA????? mari kita muhasabah...

Thursday, October 21, 2010

Award ke-2 dlm Bulan Oktober....

In The Name Of Allah.. Alhamdulillah..sy masih bernyawa lagi di atas muka bumi dgn kurniaan bermacam2 nikmat dari Ilahi..walaupun tengah sakit gigi, tp amik jugak la award ni..xnk hampekan ecah comey tu..hehe..thanks ecah ea.. cntik award pink ni..=)


:: online best friend award::

1. write 5 interesting facts about the person who gave you this award..?

- sangatlah ceria..
- peramah orgnya..
- penyayang..( sbb dia syg sy..huu..)
- Jujur dan berterus terang
- Sejuk mata memandang..

* jgn dia riyak sudah la bile dia bace ayat sy ni..=P


2. write down 10 interesting facts about your self and your hobby..?

10 ye..ikut mane sy rase jelah ea..

- suke bc buku..tengok gmbr pemandangan..smua buku pun boleh..ilmiah,novel,mjlh..xkisah..janji mnda tu xdela buat sy lupakan hidup realiti sy..tp sjak ngajar tadika ni, sy suka tgk buku2 yg byk gambar warna warni...=)

- suke aktiviti yg dekat dgn alam.. prkhemahan dlm hutan, jalan2 kat taman, panjat bukit@ gunung, mandi sungai@airterjun..yg penting jauh dari bunyi bising manusia dan knderaan,..dpt tgk alam yg menenangkan.. ( bkn xnk tgk manusia, tp makin byk tgk manusia, makin banyak hati berkata2..takut makin byk mikir bukan2 n bprasangka..pastu makin byk la mulut bercakap itu ini smpai xsedar boleh mndtgkan dosa..nauzubillah..)

- suke berfikir perkara yg tidak mndatangkan stress saje.. kalau ade yg mmbuatkan stress, maka akn buat2 lupe n xnk fikir.. bukan nk lari dr masalah, tp saje malas mikir.. fikir lebih2 nnti kang boleh gile pulak..senang je xnak mikir mnda yg stress ni..ingat Allah byk2.. ( jgn ckp je eyjaz oi,..praktik2..amin..)

- kurang shopping.. n xsuke sbnrnye ikut org shopping kalau sy xde mnde pnting nk beli..nnti sy akan terpengaruh dan 'terbeli' skali..so caranye, jgn la rajin sgt keluar ..kalau keluar pun, bwk duit sikit je..xpayah bwk kad bank..bile xdpt beli, niat dlm hati ' lain kali la beli'..tp keputusannya : sy xkan beli smpai bila2 sbb da xingat bila xnmpak..

- xkisah bersendirian dlm mlakukan sesuatu.. kalau sukekan sesuatu, maka utk mndptkannya, sy cuba utk TIDAK libatkan orglain sbg 'wasilah' utk mndptkankannya..melainkan kalau ia benar2 sukar dan xterdaya dgn tulang 4 kerat sy, sy mstilah mtk tolong org..siapalah sy..hehe.. yg pnting usaha dulu..jgn mengade2 sgt.. sy nk blajar BERDIKARI.. tp kalau nk tau sy punye mengade, kdg2 sy sengaje menyusahkan kakak n abg utk mndptkan sesuatu ( bnde remeh2 jela)..hehe..

- Sy sukekan satu ayat yg sy bace kt facebook td..CINTA SEJATI XKAN BERTAMBAH KERANA KELEBIHAN DAN XKAN BERKURANG KERANA KELEMAHAN.. like it.. hehe.. ia benar2 berlaku dlm khidupan realiti sy..amiinn ya Rabbal alamin....=) jawapannye, Allah la cinta sejati kita...xpernah pun Dia tinggalkan sy walau sy dlm keadaan ape pun...cintaNya sntiasa bertmbah, xpernah berkurang..Oh eyjaz..Istighfar lah..

sekian dulu la ayat2 masuk bakul angkt sndiri..


3. pick your most 10 deserving recipients and describe them..?

xnak lah...xtau kenape..faktor sakit gg ni menyebabkan rase kedekut nk bg award ni kt org lain..hihi..teruk betul sy...ape2 pun, thanks la yg bg award..t time mood sy cerah n baaik dr sakit gg, harap2 sy boleh bg award kt org pulak..amiinn..

sekian dulu..terima kasih..=)

Saturday, October 16, 2010

Erm...Ecah Tag Eyjaz... Dapat Award!!

Slm alaik..


Nampaknye, ecah telah tag sy..sy ni kalau org tag, sy buat..saje xnak kecewakan perasaan org yg dah tag kita tu kan..walaupun awardnya tu bknlah duit juta-jutaan, tp kalau org tag tu, sbnrnye dia ingat kt kita..so, kena la hargai, cewah..lagipun, soalan dia xla susah..senang je..sementara mood cerah skrg ni, sy jawab la..=) kalau mood gelap, lambat la sy jawab ..

ha..ni la awardnye setelah sy berkenan mnjawab soalan spt yg d tag oleh ecah comey..=) thanks cah..




ini dia soalan beserta jwpn mrapu sy..harap jgn la di ambil berat sgt ayat2 sy kat sini..xda kena mengena dgn sesiapa pun..samada yg didunia mahupun yg di alam barzakh..okay..

1. apa yg bermain d fikiran y0u all sekarang..?

nk selesaikan kerja2 di PERMATAKU.. marking exam paper,rekodkan result, prepare prfomance murid2 tuk convo day, n last skli, Convocation Day PERMATAKU.. kna jd MC.. itu yg bmain difikiran skrg la..hee..yg bmain difikiran sy hari2, lain pulak..

2. apakah nama samaran y0u all..?

nama samaran sy..
jaz..eyjaz..ada..cikgu adawiyah..damia( akmal panggil sy nama ni..=P )..


3. berikan nama 3 orang yang y0u all sayang...?

family,guru2,kawan2...erk..ni boleh dikategorikan sbg nama ke err..ntah la..


4. panggilan untuk si dIa..?

manje ..haha.. xde lah.. si dia tu merujuk kpd sape ye.. dia kakak sy ke..dia adik sy ke.. dia ayah sy ke.. dia kawan sy ke.. kalau panggil yg fmly, gelaran pangkat la ( etc umi, walid, kakak,abg) kalau kwn, panggil nama ( etc ima,nad,nawal,ifah )kalau guru pun ikut pangkat ( etc puan, cikgu, ustazah, prof, dr dsbg..)kalau suami pulak, sy panggil ikut mood la ( etc- mood baik : abg syg.. mood biase : abg.. mood marah: awak.. tiade mood : xpayah panggil langsung..hihihi ) alamak..belum kawin lg la..ngarut lebih... gurau je..memandai je sy ni.. sy kena la panggil suami nt dgn gelaran yg paling dia suke kan.. kot suami suka sy panggil dia abg botak, sy panggil ajela..( jgn salah faham.. sy belum mikir nk kawin ye.. saje je nk bgurau dgn org yg bg award ni..=)


5. hadiah yg y0u all impikan dr seseorang yg istimewa..?

sy xnk hadiah..seposen pun xnk..sy hanya nk bimbingan, kasih syg, ingatan, kpercayaan, timbangrasa, bla..bla..


6. bl0g mana yg y0u all suka visit..?

yg suke banyak..tp ade satu yg paling suke : spesel..secreeetttt..dah soalan tu tanye yg " you all suka visit"..bukan " paling suka visit"..ngee.. ( insyaAllah blog yg sy suke tu penuh dgn ilmu dan ketenangan..amiinn..)

7. tag kan 15 bl0gger y0u all..?

banyak nye.. bg 5 org jelah..harap diorang amik award ni dengan senyuman..=)

-yati
-ocha
-anisah
-ziha
-aen

ha..cukup dulu...sy ni kalau jwb soalan mmg cmni..merapu lebih..soalan pndek jwpn pnjg berjela pulak..sbb time menaip ni mood tgh baik..harap jgn lah ditiru aksi ini ye..ape pun jwpn sy kt cni, yg penting sy nak semua ade kaitan dgn redha Allah trhadap diri sy..amiinn..(^,^)

Sunday, October 10, 2010

Tersilap Duga...

( ini skdr gmbr hiasan ye..fokus pd pmndangan dari puncak
Gunung Datuk, bukan pd adik yg dlm gmbar ni..=)

Bismikallah..Salam alaik..

Alhamdulillah..setelah 2h 2m kat gunung datuk akhirnya sy slmt pulang ketempat kerja..xterkata kepuasannya..kdg2, bila sy terlalu suka, terlalu gembira, ekspresi sy selalu biasa2 saja..org mcm xperasan..contohnya mcm hr ni, dlm hati sy tersangatlah gembira..tp, sy xdpt menyampaikannya melalui tindakan sy..org tgk, mcm sy ni xgembira pun..mcm tu jgk bila sy sedih..sy teramat sedih..hati tersiat2, tp..muke sy ni xnmpak sedih..mungkin bile sy meraung2 baru org nmpak kesedihan sy kot..ntah la..pokoknya, hr ni sy teramat gembira dan bersyukur..sbb sy baru balik dr program INTIM PERMANIS UKM..namanya XPDC Mendaki Gunung Datuk..

Bersyukur kerana berjaya menawan puncaknya..sy punya TITLE tu " tersilap duga" kerana...sy menyangkakan gunung datuk ni mudah nk daki sbb rendah je(2900kaki )..berbanding Gunung Jerai yg pernah sy naik dulu (3992kaki).. sy siap cakap kt yati lg " kalau akk nk daki pakai selipar je boleh x? hee.."..ternyatalah Gunung Datuk berganda cabarannya..dgn treknya yg mencabar..cerun..mendongak la 70 drjah..susah nk jumpe tanah rata..mungkin sbb kt gunung jerai dulu sy naik gune trek jalan tar je kot..xde la terasa penat sgt..yg ni..masyaAllah..boleh tahan la..huu..mujur la sy ditemani kwn2 yg sabar n mmberi smangat..kalau x, mgkin bengkok juge la kan..alhmdulillah..segalanya berjalan lancar..bile smpai dipuncak, rase xnk turun dah..sayang rasanya nk tinggalkan pemandangan yg cantik..Subhanallah..cantiknya Alam..suka sangat2..nk duduk lama2 kt atas..tp mmndangkan masa smakin suntuk, sy dan kwn2 lain pun turun la.. naik nk dekat 3 jam, duk kt puncak stgh jam, turun pulak 2 jam..

alhamdulillah..slot2 lain tu mcm ade la solat bjemaah, LDK ( sy kump jogho : juara ), BBQ , Xplorace dsbgnya.. majlis penutup tu, terus dpt sijil..tu yg suka tu..seronok..pastu balik la ketempat kerja smula..dgn senyuman walaupun sakit lutut yg teruk..hehe..walaupun sakit, tetap tersengih2 jugak..cuma kurang bercakap je..balik2 terus bersihkn diri n membasuh bju2 kotor..xsuka simpan lame2..esok nk keje..exam plak tu kt PERMATAKU..smg smua berjalan lancar smuanya, amiinn...last, nk wish syukran jazilan yg byk mmbantu spnjg program..wassalam..

P/S : thanks utk cahaya yg bercahaya sbb bg tumpang kereta, dik ucop sbb buatkan tongkat arjunaa utk memudahkan sy mndaki, Anis filzah sbb bg pinjam t'shirt. Haziyati yg byk teman akk..n semua2 lah termasuk group yg best, JOGHO..=)

Tuesday, October 5, 2010

.. Melangkah PadaMu .. ya Allah ..

Langkah Tercipta

Album : Langkah Tercipta
Munsyid : Unic
http://liriknasyid.com


Semalam aku kelukaan,
Kecewa kehampaan,
Mencalar ketabahan,
Impian seringku harapkan menjadi kenyataan
Namun tak kesampaian,

Allah…
Inginku hentikan langkah ini
Bagaikan tak mampu untuk ku bertahan
Semangat tenggelam lemah daya,
Haruskah aku mengelamun jiwa
Ku berbisik inilah dugaan

Dan langkahku kini terbuka
Pada hikmah dugaan uji keimanan
Dan dilontarkannya ujian diluar kekuatan setiap diri insan

Allah…
Pimpini diriku,
Untuk bangkit semula meneruskan langkah perjuangan ini
Cekalkan hati dan semangatku
Kurniakan ketabahan........
Agar mimpi jadi nyata..
padaMu ku meminta

Dan ku mohon agung kudratMu
Wahai Tuhan Yang Satu
Segalanya dariMu..

P/S :semoga diri ini menjadi seorang yg positif dalam setiap dugaan yg dilalui..ingatkan diri..' sekiranya aku kesedihan dan kesukaran meneruskan perjalanan kerana kasutku yg koyak rabak, maka ada orang lain yg lebih sukar meneruskan perjalanan hidupnya tanpa kasut dengan kaki yg mengalir darah..jika ia terus melangkah, mengapa aku tidak???' serikan hidup dan damaikan hati dengan bertenang, tersenyum dan berzikir...=) yoshh!! impian hampir terlaksana jika ' LANGKAH TERUS TERCIPTA ', insyaAllah...

Saturday, September 25, 2010

Prasangka itu RACUN dalam jiwa..


BISMIKALLAH...

Sbnrnya, sy menulis adalah selalu berniat utk tazkirah pd diri sy...spy sy kuat utk berubah dan memegang kata2 sy.. kali ini tentang PRASANGKA... SUU UZZON..sy amat mmbenci prasangka buruk org terhadap sy...makanya, sy perlu berusaha agar semua org tidak menyangka bukan2 pd sy.. sy juga, wajiblah mmbuang segala prasangka yg tidak elok yg pernah wujud dlm diri sy terhadap orglain...sy menulis ini kerana perkara ini semakin kerap berlaku dikeliling sy kebelakangan ini..yg hampir dgn sy mgkin mengetahui..

definisi 'prasangka buruk' yg sy faham ialah :

PRA : awal
SANGKA : sangkaan/agakkan
BURUK : yg tidak elok

digabungkan, maka jelaslah bahawa ia mmbawa makna, sangkaan awal yg negatif trhdp ssuatu..sedangkan, ianya hanyalah sangkaan, bukan kebenaran.. inilah SUU UZZON..jika ia haqiqah, maka ia tidak lagi disebut 'sangkaan..zaman sekarang, perasaan 'PRASANGKA' itu sndiri membawa maksud yg tidak elok, yakni sama dengan berprasangka yg bukan2...seperti dalam ayat Rabbul Jalil (surah Al-Hujurat :12) :
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ
الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا


Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu mengumpat sebahagian yang lain...

Bukan mengatakan diri ini terlalu suci smpai tidak pernah brprasangka..ia juga selalu terdetik dihati insan lemah imannya ini..inilah tazkirah utk hati sy yg lemah..jiwa sy yg tidak kukuh..ia terjadi sndiri dalam diri sy.. sy telah menyangka yg bukan2 terhadap org yg paling hampir dgn sy, yakni qarib dengan sy ,setelah mndengar satu pihak berbicara tentang dia.. smpaikan sy menangis2 memikirkan apakah benar yg sy dengar itu..sy jd gundah..kerja sy tidak terlaksana dengan baik.. akhirnya sy memutuskan utk berbicara terus dengannya, bersemuka dan bertanyakan sendiri...setelah berjumpa, ternyata ia tidak benar.. dia berterus terang dan meluahkan rasa sedih atas tuduhan itu..dia bingung kenapa khabar itu boleh smpai pd sy sedangkan org yg mengkhabarkan itu, dekat dengannya tetapi tidak berbincang atau bercakap apa2 padanya..menangis sy memeluk bahunya memohon maaf kerana mencurigainya..sy menangis memikirkan kejahatan hati yg telah memikirkan bukan2 tntang dia.. krn hati sy mmg mmpercayai dia..sy marah kpd org yg menyampaikan bukan2 tntang dia ( mahupun org yg mengkhabarkan adalah org yg qarib juga, dan boleh dipercayai )...bg sy, jgn lah mengatakan sesuatu yg tidak elok tntg seseorang itu selagi tidak mensahihkan haqiqah.. mahupun ia benar, tidak patutlah diheboh2kan..sewajarnya, sekiranya kita nmpak atau rasa perbuatan seseorang itu tidak elok, bertemu dgnnya, nasihatinya, sayanginya dengan hikmah, berbincang dengannya, berikannya penyelesaian kpd segala musykilah...bukan bertanya atau cuba2 mmburukkan kpd org lain.. tp, yg slalu terjadi mmg begini..samada sedar atau tidak..

tp mmg prinsip sy, sekiranya prkara yg penting, maka sy tidak akan percaya selagi belum mndengar dan berbincang sndiri dgn org yg 'diperkatakan'.sy mmg boleh mndengar org2 kata itu dan ini, tp ia biasanya lenyap begitu sy tnpa sy memikirkannya lagi..tp, kalau smpai hati sy merasa tidak sedap, maka sy jd xtenang..sy xkan diam..kerana ia melibatkan hidup dan mati sy..masa depan sy.. kalau perkara lain, maka sy akan mmbiarkan ia berlalu..sy tidak akan ambil kisah..sy tidak mahu mmikirkannya dan tidak pnting pun utk sy berterusan memikirkan keburukan orglain..hanya menambah dosa..

Sesungguhnya keburukan prasangka itu sangat jelas..memecahbelahkan hubungan silaturrahim yg terjalin sesama manusia...didalam keluarga,di lingkungan kerjaya, didalam masyarakat, mahupun persahabatan.. malahan, ada yg berprasangka buruk pada PENCIPTA nya...masya Allah..smg kita dijauhkan..dimana2 saja bila wujud prasangka, maka keamanan akan lari menjauh...prasangka mnjadi sebab tiada lagi kasih syang dan cinta dalam diri manusia...ia menjadi vanish penghapus yg sangat berkesan utk menghilang keamanan dan ketenangan jiwa.. jika kita selalu melihat seseorang itu tenang walaupun ditimpa musibah yg sgt hebat, itu bermakna tiada prasangka dalam jiwanya, terutama kpd TUHANNYA...kerana sgt redha dan bersangka baik terhadap Allah..yakin bahawa musibah itu adalah hadiah dari Allah utk dirinya..menyedari musibah adalah salah satu proses tazkiah dari dosa2 yg pernah dilakukan.. ( smg kita tergolong didalamnya, amiinn..)

menurut sy, prasangka adalah miftah kepada syaitan utk terus merasuk dan menguasai jiwa, minda manusia.. jika kita tidak cuba mencegahnya, maka ia akan sebati dalam hati, lantas mnjadikan seseorang itu mudah brprasangka dgn org lain...suka menyalahtafsirkan perbuatan org lain..jadi sukar utk husnuzzon...seorang yg slalu husnuzzon dgn manusia adalah yg slalu HUSNUZZON DGN ALLAH..

Bagaimanapun, memang ini realiti zaman sekarang. Bertepatanlah dengan Sabda Rasulullah tentang perkara ini ,menurut riwayat At-Tabrani :

عَنْ حَارِثَةِ بْنِ النُّعْمَان قَالَ : قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ :
ثَلاَثٌ لاَزِمٌ ِلاُمَّتِى : اَلطِّيَرَةُ وَالْحَسَدُ وَسُوْءُ الظَّنِّ

"Dari Haritha bin an-Nukman berkata: Bersabda Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam: Tiga perkara yang sentiasa ada pada umatku: Kepercayaan sial. Hasad dengki. Prasangka.


فَقَالَ : وَمَا يُذْهِبُهُنَّ يَارَسُوْلَ اللهِ مِمَّنْ هُنَّ فِيْهِ ؟
Beliau bertanya: Apakah yang boleh menghilangkan dari itu (semua) wahai Rasulullah bagi sesiapa yang telah ada pada dirinya perkara-perkara tersebut?

قَالَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : اِذَا حَسَدَ فَاسْتَغْفِرِ اللهَ وَاِذَا ظَنَنْتَ فَلاَ تُحَقِّقْ وَاِذَا تَطَيَّرْتَ فَامْضِ
Baginda bersabda: "Apabila berhasad dengki mintalah ampun, apabila berprasangka janganlah diteruskan dan apabila mempercayai tataiyur hendaklah dihapuskan". (H/R at-Tabrani.)

Inilah panduan dari Nabi s.a.w.. segalanya telah jelas, terpulang pada kita utk mengawal diri kita dalam berprasangka. Tidak salah berprasangka, ttp berprasangka BAIK lah..sekiranya kita diduga mengenai kesahihan atau kepercyaan, maka bertindaklah mengikut cara Rasulullah...semua terletak dalam jiwa kita...marilah sama2 berdoa, agar hati kita sentiasa terpelihara..sentiasa terjaga..sentiasa bersih dan berlapang dada meskipun byk musibah dan mehnah yg trpaksa kita lalui utk mndapaatkan hidayah, sekaligus mmperoleh redha Allah...sekranya kita tidak mdpt sokongan atau pertolongan manusia utk mendapatkannya, cukuplah Allah sebaik2 tempat pergantungan dan menanam harapan, insyaAllahu Taala minal aminin...

Sunday, September 19, 2010

RAMADHAN YG PERGI..

Bismikallah... hamba yg hina mohon diberi hidayah dan keampunan dlm setiap hembusan nafas..dlm setiap kata-kata...dlm setiap tindakan...

alhamdulillah...hr ni dpt lagi sy mengadap internet ni..hehe..bukan hr2 sebelum ni xdpt..dpt..tp xmenaip je...rase nk berdiam diri sekejap..sempena ramadhan yg dilalui...rase sebulan lebih jugak la xmenaip blog..usang je rase..saje xnk terlalu beria2 ketika ramadhan..utk menceritakan betapa tingginya harapan sy utk ramadhan kali ni...smg sy dpt sesuatu yg baru..begitu juga syawal..ternyata, apa yg sy doakan..apa yg sy harapkan telah dimakbulkan Allah...subhanallah... ramadhan kali ni berkali ganda ketenangan dan penghayatan sy padanya berbanding tahun sebelum ini..sy merasakan berkat ujian yg telah Allah timpakan pada sy mnjadikan hati sy semakin kuat..hati sy smakin tenang..wlpn kdg2 ada lg ujian yg cuba dtg mengganggu dan menggugat redha yg sy cuba semaikan dlm hati...sabar yg cuba sy pupuk dalam jiwa..tp smua itu...sy cuba lalui dgn tenang..syukran kluarga dan shbt yg memahami..xjemu mmberi kata motivasi..


bukan mahu meninggi diri mengatakan sy seorng yg bagus atau hebat..tp ramadhan kali ini mmberi banyak sekali ilmu2 baru ( bukan ilmu baru, ilmu lama, cuma amalannya yg baru..sbb telah terlupakan..astaghfirullah..)..sy telah banyak mengaplikasikan ilmu2 sy slama sy blajar dikuliah sebelum ini..(terutama ilmu dhabt,fawasil dan tajwid..)syukran alaik kpd bos tmpt sy mngjr skrg...krn mmberi sy satu tmpt lindung yg dingin..yg indah sekali..yg nyaman..yg didalamnya ada hati2 yg baik..wlpn ahli2nya tidaklah bijak atau hebat2..ttp semuanya dpt sy lihat sbg seorang insan yg sgt2 ingin belajar..byk bertanya tntg agama..sudah tntu tggjwb sy utk menerangkan perkara yg telah sy pelajari..bila sy tidak faham atau musykil,sy hubungi ustaz dan sahabat yg lebih arif..sy rasa bersalah bila tidak dpt menyelsaikan permasalahan agama yg diutarakan kwn2 sy..teruknya sy..=(

bila sy didalam tmpat ini, berat skali tggjwb sy..sy mnjd rujukan..sy tmpat pertanyaan..sy kena menerangkan..rupa2nya, ramai kwn2 sy slalu musykil dgn banyak perkara..inilah yg mmg patut sy hadapi bila sy bergaul2 dgn org2 yg kurg pndidikannya tntg agama..yg dahagakan ilmu agama..sy smakin menyedari kecetekan ilmu2 sy..cuma setitis dari lautan yg luas..masyaAllah..sy smakin mgkaji ilmu2 yg pernah sy pelajari yg slama ini sy tidak ambil kisah sgt malah melupakannya..ya Allah..Kau temukan hambaMu ini dgn insan2 yg mengujiku..tanda teguranMu atas kelalaianku slama ini..krn mengambil ringan trhdp ilmu2Mu..smg selepas ini sy lebih byk mmpelajari dan mndkatkan diri dgn Mu..dgn ilmu2Mu..amiinn..

byk sungguh perkara manis spnjg ramadhan..slain dpt mmbuat amal ibadat dgn tenang, keletah anak2 juga slalu mencuit hati dan mnjadi penawar..walaupun kdg2 pening jugak la dgn mereka ini ( puasa pun mcm xpuasa aje lagaknya..malah mnjadi2..=) , tp alhamdulillah..sy tgk smua ada kesungguhan yg luarbiasa.. nk dibandingkan zaman sy dulu yg sgt teruk..herm...

ape2pun, sy syg berharap agar sy dpt lagi menemui ramadhan yg lebih bermakna utk tahun akn dtg..amiinn...raya tahun ini juga rasanya berbeza..lebih tenang..fresh..xtau lah knape..=) smg ia berkekalan, dan berterusan..smg sy istiqamah dalam amalan..spt yg slalu walid tekankan..amalan yg sedikit tp berkekalan adalah lebih baik...=)
letih dah menaip...sy rasa td nk menaip lain..tp lain pulak yg sy taip..herm...lain kali la nmpaknye...ape2 perasaan sy waktu ni benar2 gembira..alhamdulillah...syukur ya Allah..Kau pnjamkan nikmat gembira ini padaku buat sementara,,,,alhamdulillah..

Monday, August 9, 2010

Konvo Punye Pasal..








Bismillah...Alhamdulillah...


1stly sure la nk wish alhamdulillah..sbb diri ini selamat dikonvokesyenkan tadi..syukur xterhingga..sayu mengenangkan peristiwa pahit manis spnjg pengajian di perbukitan ilmu ini..suka duka ditempuhi dgn tabah dan inilah hasil usaha sy yg xseberapa selama ini...



2nd nk wish thank u so much la dkt umi walid nenek makcik makngah pakngah maklong ntah sesape jelah..kaum kerabat yg hadir..hehe...thanks and i luv u ols..xlupe buat pensyarah guru dan shbt2... buat shbt2 yg bg hadiah..thanks sgt2...bunge ke..bungi petik pun, thanks juge..=)


full love to permanis ukm..4 ur support..spnjg sy d UKM.. anda adalah fmly kdua sy.. paling jujur dgn sy.. paling mudah marah sy..mudah menangis dgn sy..mcm2 mudah lg..melalui berbagai peristiwa dan kisah hidup bersama..pahit busuk sy semua kongsi..mknn sedap x sedap pun sama je menelan..sorg terluka,pasti semua terasa..kak eyjaz terluka, kamu penawarnya..terima kasih permanis kerana menjadikan diri ini seorang yg tabah,gigih,kuat dan berjiwa kental..biar ape org ckp,xpayah hirau..janji kerja kita jalan..jalankan amanah dgn sebaik2nya..okay..banyak plak membebel..hehe..ape2 pun, u ols semua,thanks..

Sunday, August 1, 2010

gelora IMAM MUDA ..

Alahamdulillah..Dengan namaNya yg Maha Agung..bernafas lagi sy hari ini dan dapat meneguk nikmat iman dan islam...




rase sejak dua menjak ni ade aje yg nk ditaip diblog usang xde orang ni..=) ape2 jelah.. saje nk menaip kan..bukan paksa org bace blog kita pun.. erm..


kali ni nk cerita sikit pasal program realiti astro yg meletop2 mcm meriam n mercun yg berdentum2 di kwsn tmpt kerje sy ni..almaklum nak masuk ramadhan..after dat raye pulak..herm..


alkisahnya sy secara jujr mengaku tidak pernah menonton 100% program ini.. kalau tgk pun, ade la 5 ke 7 minit...maksudnye, sy xdeelah duk melopong je depan tv tgk program ni sampai habis..xbangun2..siap melekat pulak..xdelah sampai ke tahap itu.. sy cuma slalu terbace mengenai program ini dan ia mendapat liputan serta pujian banyak pihak..sgt2 meluas.. wlupun sy xtgk, tp sy dah boleh hafal semua nama,pndidikan,status,kerja,latarbelakang dan lain2 lg..rase seolah dah kenal sgt..


setiap kali hari jumaat, malam tu akan berlakulah perebutan siaran antara umi dan walid..umi nak tgk akademi quran,walid nk tgk imam muda..( IM merupakan program realiti pertama yg mendapat tempat dihati walid ..huuuu...) walid beria2 membicarakan tntg imam muda dan imam muda pilihannya mestilah Ahmad Hazran bin Ahmad Kamal a.k.a IMAM MUDA ARAN...


IM Aran menjadi pilihan walid mgkin sbb anak n9 kot..dan merupakan senior adik di MANS dulu..adik sy slalu bercerita tntg kehebatan IM Aran ni..dan sy adalah seorang yg telah terpengaruh..cikit2 la ( sbb awalnya sy rase kagum dgn dgn IM Nuri )tp IM Nuri tersingkir awal..xpelah...tp bila IM Aran tersingkir dan xdpt jd dua IM terbaik, nampaknye walid sgt kecewa...haha..aduuhh...hebat betul penangan IM Aran ni..sbnrnye sy fans dia juge, tp xdelah beria sakan..sapelah sy kan..


ape2 pun, sy akan mendoakan IM Aran akan menjadi IM terbaik..kalau xjadi dlm program realiti pun, kt tempat lain ok..dlm situasi lain pun ok..IMAM ni..banyak maksud dan fungsi..imam dalam keluarga,imam di tempat kerja...mcm2 lah kan..


xlupa diucapkan tahniah kpd IM Asyraf dan Hizbur yg menjadi dua IM terunggul..Alhamdulillah..kalian mmg terunggul...dua2 dah berumahtangga..IM yg dah berumahtangga ni mmg ade kelainan..mereka lg matang..nampak ciri kepimpinan dan percakapan pun sgt2 meyakinkan..maklum lah..memimpin dan sudah menjadi imam pada keluarga..bukan calang2 org ni...hebat sungguh..alhamdulillah...semoga Allah membantu memudahkan urusan kalian dan merestui perjuangan yg bakal kalian teruskan..amiinn...


p/s : xde lah bermimpi utk menjadi isteri kpd IM..IT ( imam tua ) pun xpe..cuma mengkagumi..sbnrnya, diluar sana ramai lagi imam tp tidak menonjolkan diri..=)

wahai A...

Bismillah...

Teringat pengalaman dan perbualan dengan student paling nakal dkt tadika..

babak 1

cikgu Ada selesai membasuh pinggan dan melintasi kawasan A sedang makan..tiba2 A menjerit sekuat2 nya... 'cikguuuuuuuuuuuu!!!!!!!!!!!!!!!!! nak tuapppp!!!!!!!!!!! ( suap )...dalam hati cikgu Ada ( ewah2..banyak xensem muke tu )..tp memandangkan itu je caranya utk paksa dia mkn, terpaksalah cikgu Ada menyuapkannya.. cikgu2 lain menggelengkan kepala melihat C.Ada melayan karenah 'raja' si A..

babak 2

c.ada melihat A mewarna ( kalau xduduk kat sebelah, xmewarna la gamaknya )..c.ada menghulurkan warna pink..A kata 'abang xnaklah warna pink..pink kan utk girl..abg kan boy'..wah..pandai dia ni ye..A kata lagi ' cikgu2..abg ade awek..haritu dia datang rumah abg..( masya Allah..mane pulak la budak ni blaja gini...hu2..)

babak 3

selepas mandi A menyikat rambutnya.. A pun cakap ' cikgu2..abang nak buat rambut pacak lah..nk tunjuk kt awek abang'...huuuu..sabar jelah dgn budak sorang ni..tarik rambut tu karang baru tahu...( sabar2...)

babak 4

waktu solat...selepas zikir...waktu azan dan iqamat...'cikgu, abang nak komat ( iqamat )...dia ckp dgn c.suzi..c.suzi malas layan...A pandang sy pulak..'cikgu..abang nk komat...' ( dgn nada merayu..)..sy buat2 xpandang dia..A mcm nk nangis..bila org lain dah iqamat dan kwn2 lain mula bangun dan rapatkan saf, tiba2 dia ckp dengan kuat..'duduk2..abang nak komat!!! ..xkira..dia nk komat jugak..adui...layan jela..'ok2..yg lain duduk, biar A qamat'..kwn2 lain pun duduk semula...A pun iqamat la dgn ke'pelat'an yg melampau..

babak 5

sy jaga gate hr isnin...jumaat minggu sebelumnya A cakap ' beg abang dah koyak la..abg nak turuh ( A pelat xboleh sebut 'S' ) dedi belikan baru la..wktu dia smpai, dedi dia xhantar smpai pintu..dia jalan dengan laloknya, then dia terjatuh betul2 dkt longkang pintu pagar...sy ape lg, menjerit la..ya Allah!!!!!!!!!!!!!!! terus bkejar kt A..dia boleh meniarap dan xbangun..ish budak ni..xpasal2 ade bapa student lain yg keluar kereta dan tolong angkat A juga..huuu...bangun2 tu, dia cakap 'habislah beg abang...' ( baru sy perasan..almaklumlah beg baru..huu..)

babak 6

sy x pegi perhimpunan satu hari tu..sbb ade keje...habis perhimpunan tu, dia datang kt meja sy dan cakap ' cikgu2..knape cikgu xde kat tane( sane ) tadi?? ( mksud dia kt perhimpunan la kot )..huu..terharunye..ade jugak student nakal ni nak ingat kt sy...

babak 7

waktu bangun tidur tengahari..sebelum solat zohor..B tarik bantal kt kepala A..habis terhantuk la kpala budak tu..tp situasi wktu nak solat zohor tu buat sy tersenyum..'cikguuu!! abang nak duduk dengan B'..cikgu suzi cakap..'eh tadi kan B dah tarik bantal dan buat kepala abg terhantuk...'...dia balas ' xpe...kan abang dah cakap tadi..B baik sebenarnye...' alhamdulillah..luhur hati budak ni..husnuzzon..

babak 8

sy akan tarik rambut A kalau dia nakal sgt dan xmahu mengaji...satu hari tu, puas sy carik dia xjumpa..waktu mengaji dah nak habis..akhirnya sy jumpa dia duduk bace buku dicelah2 beg..sy kata ' A! jom ngaji..' sy nk pegang kepala dia sebenarnya..xda niat pun nk tarik rambutnya..dia lari dari sy..dia cakap ' cikgu nk tarik rambut abang ke? ' sy cakap ' xlah..cikgu nk sayang abg je..jom ngaji cepat!! nk sayang ke nk tarik rambut???' sy tanye dia semula...dia jwb 'ooo..kalau syg xpe..jom2..' dlm hati ( ewah2..sedap rase je ye..sabar2...)

babak 9

A menyanyi2 dalam kelas.. 'tatu tatu taya tayang ayah. dua2 taya tayang ibu..tiga2 tayang adik kakak..satu dua tiga..tayang temuenye...' huuuu...kite yg mndengar terhibur la juge..walaupun pelat... dalam hati sy terdetik..anak ini bijak..cepat menangkap..cume pelat je..bila memikirkan ayatnya sebelum ni, sy jd mengeluh..' cikgu2..betar nanti abang nk jadi mat rempit..nak bawak motor betar..pastu ade awek..' huu... tp hr ni sy tanye.. besar nnti A nk jd ape?? tau jawapan dia???? 'ABANG NAK JADI IMAM MUDA!!! '...waaa..alhamdulillah..cepat2 sy mengaminkannya..amiinn...

P/s : sebenarnye terlalu byk kisah dia ni..ade je kisahnye..A terlalu nakal..sgt2..sincan tu baik la dr A ni..slalu xmahu blajar,susah nk ikut ckp..tp menurut sy, dia ni masih boleh dibentuk kalau kena caranya.. sy cuba amalkan petua yg sy dpt..bila dia smpai, sy duduk dan dia akn slm dan cium tgn sy..sy ambil masa utk pndang dlm matanya, dan suruh dia cium sy..sbb sy perlu baca ayat2 dan slawat utk melembutkan hatinya waktu itu..wktu awal2 dia jejak tadika...semoga kanak2 ini akan menjadi insan soleh, amiinn...

Thursday, July 22, 2010

... Mendidik Anak Yang Nakal..



Pengalaman UMMU SOLIHIN...

Pada hujung minggu yang lalu, saya telah bertemu dengan lebih daripada 10 orang kanak-kanak berumur di bawah 6 tahun, pada waktu yang berbeza, dan di tempat yang berbeza. Saya bermain dengan mereka, berbual dengan mereka, membaca dengan mereka, kerana saya sayang mereka dan ingin belajar sesuatu daripada mereka.
Maha besar kuasa Allah swt yang telah menjadikan mereka sebagai asbab untuk saya mendapatkan pelbagai ilmu dan idea baru, terutamanya dalam ilmu pendidikan anak-anak. Allahuakbar ..


Daripada pemerhatian saya yang masih cetek ilmu ini, saya dapati bahawa sifat anak-anak pada usia bawah 6 tahun sangat-sangat dipengaruhi oleh apa yang dilihat dan didengar pada setiap hari.

Ini bermaksud, seorang anak itu boleh menjadi baik kerana dia meniru dan mencontohi, perlakuan dan pertuturan daripada orang-orang yang baik yang dijumpainya pada setiap hari.
Begitu juga sebaliknya. Seorang anak itu boleh menjadi nakal kerana dia meniru dan mencontohi, perlakuan dan pertuturan daripada orang-orang yang ‘kurang’ baik yang dijumpainya pada setiap hari.

Oleh itu, satu cara untuk menangani anak-anak yang nakal ialah dengan menjauhkan anak ini daripada individu-individu yang memberikan pengaruh negatif kepada sifatnya. Semakin lama anak nakal ini bersama dengan individu tersebut, maka semakin banyaklah sifat negatif orang itu yang akan diserap ke dalam dirinya.

Dan satu berita yang pernah saya dengar daripada seorang alim, setiap sifat yang terbentuk dalam diri anak-anak pada usia 0-6 tahun akan dibawa seumur hidupnya. Fakta ini bukan sahaja kajian daripada Barat. Malah ia turut diakui dalam Islam. Sebab itu, pendidikan yang betul di peringkat umur ini sangat penting dan tidak harus diabaikan sama sekali.
Jadi, apakah tindakan yang harus dilakukan?

Langkah #1: Periksa siapakah orang-orang yang biasanya dijumpai oleh anak-anak ini pada setiap hari.
Sekiranya anda menghantarnya ke rumah pengasuh, periksa setiap individu dalam rumah tersebut (pengasuh, ahli keluarga pengasuh dan kanak-kanak lain yang diasuh), adakah terdapat orang-orang yang membawa unsur negatif ini.


Langkah #2: Ubah cara pendekatan anda dengan anak-anak ini.
Asasnya, anak-anak banyak sekali mencontohi dan meniru sifat ibubapa. Sekiranya ibubapa telah memberikan sifat negatif (secara sedar atau pun tidak), maka ibubapa tidak ada pilihan lain melainkan membuat sedikit inisiatif untuk BERUBAH.

Apabila kita memarahi anak pada usia ini dengan nada menengking, menjerit, memaki, mengejek, merotan, mencubit, menjentik dan seumpamanya, hati anak yang asalnya lembut akan menjadi semakin keras. Dia akan menunjukkan pelbagai cara pemberontakan kerana kesakitan yang dialami di dalam hati dan secara fizikal. Semakin kerap ibubapa memarahi mereka, maka semakin kuat lah pemberontakan mereka.

Anak-anak pada usia ini tidak “makan” dengan cara seperti ini. Ia mungkin hanya berkesan untuk beberapa ketika sahaja. Tetapi cara ini tidak berkesan untuk mendidik sifat baik yang berpanjangan di dalam diri mereka.


Untuk anak-anak yang nakal, jika mereka melakukan kesalahan, dekati anak, dakap anak, peluk anak, cium anak, sayang anak, dudukkan anak di atas pangkuan, dan berilah nasihat secara HIKMAH. Ceritakan pada mereka apa yang mereka buat tadi adalah salah dan apa yang mereka boleh lakukan untuk membetulkan kesilapan tadi.

Takutkan mereka dengan azab Allah dan gembirakan mereka dengan ganjaran yang Allah sediakan untuk anak-anak yang soleh. InsyaAllah, bila mendengar cerita-cerita syurga, anak-anak akan lebih teruja untuk melakukan lebih banyak kebaikan.

Apabila mereka lakukan kebaikan, walaupun tidak sempurna, (contohnya: anak mahu lap air yang tumpah, tetapi cara lap nya menyebabkan air semakin berselerak), ibubapa MESTI tunjukkan penghargaan. Apabila pujian diberikan, pasti anak akan gembira untuk melakukan perkara yang baik lagi di masa akan datang.

Ibubapa bukan sahaja perlu mendekati anak-anak sewaktu mereka melakukan kesalahan sahaja, sebaliknya, carilah peluang untuk membuat pelbagai aktiviti bersama anak-anak. Seperti bermain, membaca, mewarna dan sebagainya. Anak-anak pada usia ini sangat suka apabila ada orang dewasa menyertai aktiviti mereka, kerana mereka mempunyai keinginan yang sangat tinggi untuk belajar apa sahaja perkara baru daripada orang dewasa.
Apabila ibubapa rapat dengan anak-anak, maka kerja untuk mendidik akhlak dan sifat yang terpuji di dalam diri anak-anak menjadi lebih mudah. Anak pada usia ini akan taat dan hormat kepada orang yang banyak menunjukkan keprihatinan kepada mereka.

Untuk menghasilkan sifat yang terpuji dalam diri anak-anak, ibubapa perlu sentiasa menunjukkan sifat yang terpuji di hadapan mereka.
Jika mahu anak mematuhi perintah Allah, ibubapa perlu patuhi perintah Allah terlebih dahulu.
Jika mahu anak taat kepada ibubapa, ibu perlu taat pada perintah bapa dahulu.
Jika mahu anak pandai ucap terima kasih, ibu dan bapa perlu selalu ucap terima kasih kepada mereka dan sesiapa sahaja.

Jika mahu anak mengeluarkan kata-kata yang sopan, ibu dan bapa perlu berkata perkataan yang baik sahaja di hadapan mereka atau sesiapa sahaja.
Jika mahu anak-anak meminta maaf selepas melakukan kesalahan, ibu dan bapa perlu selalu saling meminta maaf sesama mereka dan tidak salah jika ibubapa meminta maaf kepada anak-anak juga.

Bila ibubapa mula menunjukkan sifat yang baik, sedikit demi sedikit anak akan menirunya dan sifatnya akan mula berubah. Kalau bukan hari ini, mungkin esok.Kalau bukan esok, mungkin lusa.Dan kalau bukan lusa, mungkin minggu depan atau bulan depan atau tahun depan.
Yang penting, terus lakukannya dengan istiqamah dan terus panjatkan doa kepada Allah swt dengan keyakinan yang kuat bahawa suatu hari nanti pasti anak ku akan berubah.
Yakinlah wahai ibubapa, setiap ciuman yang diberikan kepada anak dan sekelumit kesabaran dalam mendidik mereka, mempunyai NILAI yang sangat besar di sisi Allah swt.
Semoga Berjaya!



sumber : Anakku Soleh

P/S : sy suka utk merujuk web ini..dgn keadaan skrg yg sdg bekerja di tadika..berhadapan dgn karenah budak2 nakal..dan ini sebagai ilmu persediaan utk sy mendidik hati sy dan anak2 sy nnti..insyaAllah..sy akan aplikasikan dlm kehidupan seharian..amiinn..

ade yg sy dah buat mcm saranan ummu solihin, tp ade juge yg belum..betapa perlunya kesabaran dan keikhlasan..pernah sy memarahi seorang budak yg terlalu nakal, kemudian sy menangis sendiri sbb menyesal..sy tahu sy salah..apelah yg budak tu tahu..mgkin masalah peribadi menjadikan sy emosi dan melepaskan kemarahan..lepas ni sy akan cube jd lebih sabar...semoga Allah ampunkan sy...

ape2 pun, smua bergantung pada ibubapa..yg penting, kita yg perlu BERUBAH..kita mengharapkan anak2 kita baik mcm anak2 org yg baik2 blake, tetapi, adakah kita sama mcm ibubapa mereka yg baik2 itu??? smg Allah bg sy hidayah dan keteguhan hati utk terus menghadapi masa akan dtg yg lebih mencabar..dalam membina syurga dunia dan akhirat..

Tuesday, July 20, 2010

.. Santapan Rohani DiHujung Minggu ..

Slm alaik…saje nk posting…dah tangan menggatal je nk menaip kan…nk taip pengalaman pergi Konsert Demimu Al-Aqsa, di Stadium Tertutup Nilai ujung minggu baru2 ni..g ngan abg n nurul..sambil tu singgah USIM jap..konsert paling menggetarkan jiwa rasanya..banyak kali nangis spnjg konsert..bukan xpernah g konsert bawah AMAN Palestin b4 dis, but dis time betul2 mantap la..anjuran Ikatan Muslimin Malaysia…even i duduk jauh sangat2 dari stage, tp dia punya gegaran sampai ke nadi la..feeling habis…trasa mcm kt palestin la pulak..psembahan nasyid dari da’ie,soutul halaqah ( Indonesia ), mestica, pidato, tayangan,sajak nisah haron, sketsa…herm..berbaloi2 la RM 10 tu..kalau kena bayar 20 pun ok juge sepatutnye..duit nk sumbang kesana kan..tp mmg mantap la smua persembahan..berkobar2..jiwa panas mendidih dgn kekejaman Israel..lagu yg menjadi pilihan penonton seperti Ruhul jadid, Wahai Mujahid, Selamatkan palestina.. entah betul ke tajuknye tu, xtau la..smua yg hadir begitu exited dan takbir yg dilaungkan itu, semoga Allah kabulkan doa kita disini..kalaupun kita xmampu menyumbang disana, apalah susahnya kalau tgn kita menadah padaNya..itu juga sumbangan yg tidak ternilai..









p/s : sempat pulak mestica buat promotion single terbaru..tentang istikharah..baru siap minggu lepas katanya..dan 1st time perform kat audience..erm..not bad la… ape2 pun..semuanya best dan mengharukan..semoga Allah slmtkan seluruh palestin dan Allah ampunkan sy...amiinn..

Thursday, July 15, 2010

.. RAHMAT UJIAN ..

Dgn nama Allah...salam alaik...

Saje nk post nasyid yg kena betul dgn jiwa sy ni.. hehe..sy ni xmemandang kump nasyid sgt..tp sy seorang pemilih lirik.. kalau lirik2 jiwang biase, xdela suka sgt..lirik2 ringan sangat pun, mcm dah biase.. kalau nk dgr lirik aras tinggi ayatnya, mcm rabbani, nowseeheart,mestica,maher zain..boleh la kot..tinggi sikit ayat keTuhanan nya... tp kump nasyid lain pun ade juge lirik2 yg mendidik jiwa dan mmbuat org terkesan..cuma jiwa sy yg xsama la dgn orglain kan..lain org, lain kecenderungannya..yg penting, penghayatan..=)
nasyid pilihan sy kali ni, mmg sy nk dengar selalu utk mendidik jiwa sy...nk menenangkan hati sy..dan sy rasa berkesan..mklum la, pagi2 dtg tadika buka vcd nasyid atau zikir..maka, sy pun akan menonton sama dgn adik2 tadika ni...ambil iktibar sikit..;)

RAHMAT UJIAN ( MESTICA )

Dalam derita ada bahagia
Dalam gembira mungkin terselit duka
Tak siapa tahu
Tak siapa pinta ujian bertamu

Bibir mudah mengucap sabar
Tapi hatilah yang remuk menderita
Insan memandang
Mempunyai berbagai tafsiran

Segala takdir
Terimalah dengan hati yang terbuka
Walau terseksa ada hikmahnya

Harus ada rasa bersyukur
Di setiap kali ujian menjelma
Itu jelasnya membuktikan Allah mengasihimu setiap masa

Diuji tahap keimanan
Sedangkan ramai terbiar dilalaikan
Hanya yang terpilih sahaja
Antara berjuta mendapat rahmatNya

Allah rindu mendengarkan
Rintihanmu berpanjangan
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi...

Segala ujian diberi..Maka bersyukurlah selalu...

sekian dulu..hehe..nk dgr, carilah sendiri k...

P/S : semoga Allah ampunkan sy...

Tuesday, July 13, 2010

Di sini PERMATA ku..

Dengan nama Allah yg Maha Penyayang...

Alhamdulillah... minggu ni minggu ke-3 di Tadika Elit Permataku... byk improvement kot..sbb mule2 dulu byk benda xtahu..kerja pun mcm kelam kabut..skrg sy dah boleh ingat semua nk nama siap dgn pe'el budak2 ni skali.. kerja jaga budak2 ni pun semakin buat sy selesa..setakat ni, tempat kerja dan kerja yg sy buat, sy sgt berpuashati dan seronok... ke sy ni mmg mcm ni xtahu la... sblum ni sy pernah je kerja mcm ni, tp agak letih... kt sini, xletih pulak walaupun jadual kerja 6.30 pagi-6ptg sharp..sharp ok..ini tadika elit..bukan tadika biase..hehe..sistem pembelajaran pun ala2 universiti..murid yg dtg ke bilik kuliah... budak2 ni mane ade bilik darjah khas... hanye ade 4 waktu belajar.. selebihnya, nasyid,zikir,solat,makan,tidur dan menonton... aduhai..damainya...

cabaran paling besar mestilah nk mengawal pelajr yg pling nakal tahap dewa... nk2 pulak student paling nakal ialah dari kelas sy.. mcm2 pe'el... mcm mane lah sy nk mengawal nye.. bila suruh bace, ' cikgu, abg xpndai bace'..suruh tulis pun mcm tu juge..yg tahunye, kacau org,buat bising,main air,xnk dengar cakap.. tp sy xkisah sgt..sbnrnye byk lagi pe'el budak2 lain yg mencuit hati dan menghiburkan.. maka sy lalui hari2 disini dengan perasaan gembira dn tenang..
apa yg sy nampak spnjg sy disini, ramai yg mengaku suka budak2, tp xsuka dan xpndai nk jaga budak2..tp, ada yg xsuka budak2, expert menjaga budak2.. yg sy msudkan termasuklah bayi..tp yg ada keduanya baguslah kan...yg xsuka budak, akan buat kerja dgn tension, marah2 dan nampak letih dgn karenah..tp tugas tetap dijalankan mcm biasa...


walau apa pun, yg palin sy xsgka,kelmarin sy baru tahu rupanya owner ( ustazah ) punya suami adalah lecture sy d UKM..pernah mengajar sy B.Arab.. ust juga baru perasankan sy.. ingat juge ust pd sy..herm..kecik dunia ni rupanya...yg sy suka, mgkin cara islami yg diterapkn disini..alhamdulillah...sy nk tulis pasal perangai anak2 kt sini sbnrnye..tp dah melalut plak..lain kali jelah...sbb sy tengah buat rancangan mengajar utk minggu hadapan..kena hantar setiap hari jumaat..dah rase mcm ngajar sekolah menengah dah ni..herm...tp kaedah dan pndekatannya sgt berbeza...

sape yg mengaku sukakn kanak2, cubalah ceburi kerja ini..waktu tu boleh menilai diri samada kita ni betul2 sayangkan anak2 utk mendidik mereka jadi insan yg berguna...samada kita ikhlas menjalani hari2 dgn mereka...sehari, 12 jam dengan mereka..tp ibu bapa, bukan 12 jam dgn mereka..balik rumah pukul 6,mereka akn mandi,solat,mkn dan tidur,( mungkin 8jam )..
pagi esoknya, mereka akn bgun semula, mandi solat dan bersiap utk pergi sekolah..seawal 6.30 mereka sudah bersama kita semula..maka amanah yg dipikul sgt berat utk mendidik,menjaga dan menerapkan akhlak mulia dan kegiatan dan amalan harian mereka..semua bermula dari kita..itulah yg sy sedari...betapa guru utk peringkat pra, sek rendah, menengah dan IPT sgt2 berbeza...

p/s : semoga Allah ampunkan sy...

Tuesday, June 29, 2010

..Manusia dan Kehidupan...

Assalammualaikum...... ni sei nk cito skit..

Adalah seorang hamba Allah ni , dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan. Sedang ia menghirup udara rimba yg segar tu, tetiba dia terdengar satu bunyi. jeng!jeng! jeng!...bunyi ....aauuummmmm!!!!!.... bunyi harimau yg kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja. Jadi, si hamba Allah ni pun lari untuk menyelamatkan diri. Harimau tu kejar hamba Allah ni. Sebab dia dah lapar sangat ni. Harimau tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar.
Hamba Allah ni punyalah takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi.

Dengan kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di depan matanya. Jadi untuk menyelamatkan diri si hamba Allah ni pun terjunlah ke dalam perigi. Perigi tu ada tali dan sebuah timba. Si hamba Allah ni bergayut pada tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia bergantungan di tengah-tengah perigi.Di mulut perigi harimau yg lapar tu menunggunya. Si hamba ni pun berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri... sambil berdoa kepada Allah agar dia diselamatkan. Tengah dok berfikir camner nak selamat tetiba dengar bunyi kocakkan air di bawah perigi.
Aaaaa!!!!...Ya Allah..... lagilah seram dibuatnya. Nak tahu ada apa kat bawah tu? Ada 2 ekor buaya yg kelaparan. Apalah nasib. Dah jatuh ditimpa tangga. Lagilah takut si hamba Allah ni. Atas ada harimau bawah ada buaya. Semakin risau dan takut. Tengah berfikir untuk mencari jalan keluar tetiba keluar seekor tikus putih dari lubang celah-celah perigi. Naik ke atas ikut tali yg hamba allah tu bergayut. Sampai kat atas tikus tu gigit tali tu pulak. Cis, kurang ajar punya tikus. Alahhhh....cam ner ni.


Pas tu, keluar lagi seekor tikus yg berwarna hitam. naik mengikut tali tadi, cit!cit!cit!cit! sampai kat atas.Tikus hitam ni pun gigit juga tali tu. Cis,lagi satu . Macam mana aku nak buat ni.... habislah jadi mangsa buaya . Berfikir lagi. Kalau naik kat atas makan dek harimau. Kalau tunggu tali putus dan jatuh ke bawah makan dek buaya. Macam mana nih...
Sedang hamba Allah tu berfikir cam ner nak selamatkan dirinya, tetiba .... terdengar satu bunyi....uuuuuuuuuuuuu...bunyi lebah bawa madu. Si hamba Allah ni pun mengdongak ke langit, melihat lebah yg sedang bawa madu. Tetiba setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si Hamba Allah ni tadi. Punyalah nikmat sehingga tidak terkata. Hamba Allah tu kata, " Fuh manisnya madu ni , tak pernah ku rasa manisnya ni. Sedapnya.Subhanallah sungguh sedap ni." Kerana setitik madu si hamba Allah tu lupa pada harimau yg sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yg menantinya di bawah.


Pengajaran Kisah :

Kalau semua nak tahu , si Hamba Allah itu adalah kita semua. Harimau yg mengejar tu adalah maut kita, ajal memang sentiasa mengejar kita, so beringat-ingatlah. 2 ekor buaya itu adalah malaikat Munkar Dan Nakir yg menanti kita di alam kubur nanti. Tali yg tempat si hamba bergayut tadi adalah jangka hayat kita kalau pendek talinya maka panjanglah umur kita dan kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita. Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan juga malam yg sentiasa menghakis umur kita.Kan tikus tu gigit tali tu Madu..., madu yg jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi adalah nikmat dunia. Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke dalam mulutnya,dia lupa pada harimau dan buaya tu. Macam kitalah bila dapat nikmat sikit lupa pada Allah. Waktu susah memang sentiasa ingat.. ( nasihat utk diri sendiri )..

sumber : folder kisah islami..

Sunday, June 27, 2010

... PerMataKu ...

Dgn nama Allah yg Maha Penyayang...

entry kali ni bertajuk permataku...hee...kaulah permataku...tetibe je...sbnrnye ni ngah online kat tadika PermataKu.. hari 1st ni.. esok da mule keje..cmnelah budak2 ni agaknye ye.. tp sy akan keje sungguh2..sblum posting ni saje nk keje.. nmpaknye, mulai hari ni, sy dah tamat perkhidmatan jd surirumah la..xde lah sy melalui kegiatan yg sama tiap2 hari..ngemas,membasuh,memasak,bg kucing mkn..dan seantero dengannye...rutin sy akan berubah..herm...doakan sy dpt melaksanakan tggjwb dgn baik..amin, insyaAllah...

P/S : semoga Allah ampunkan sy selalu...

Sunday, June 20, 2010

HASRAT YANG TIDAK LAGI TERPENDAM...



Dengan namaNya yg Agung..slm alaik..

rase rindu nk menaip..herm..saje nk menaip pasal hasrat..ini bukanlah impian utama hidup sy..tp sy kerap juge memikirkannya..andailah satu hari sy dpt lakukannya..alhamdulillah..kalau xdpt buat...pun xpe...tapi...hasrat hati sy ni..sy xpernah bagitau sesiapa..sy mmg selalu begini..sy jarang bercerita tentang keinginan sy pada org keliling sy..tp sy akan taip..hanya org yg membaca blog sy akan tahu...kalaupun sy taip dilaptop, maka ia akan kekal dalam folder..melainkan ade org yg gatal tgn buke folder tu dan bace..hehe...

hasrat sy yg pertama...1

nak tunggang kuda..kenape sy nk tunggang kude ye..mungkin sbb kecik2 dulu sy pernah naik kude..sekitar 19 tahun yg lalu..rumah sy betul2 bersbelahan dgn owner tmpat latihan kuda..padang yg sekangkang kera bersebelahan rumah sy tu, tempat kude rehat2..bersiar2..kdg2 tempat latihan berkuda..sy selalu pergi kekandang2 kude secara senyap2 walaupun umi ngan walid melarang sy pergi kesana..tempat tu bahaya..tp..sy ni kan degil...ngee..pokok nagka dpn umah pak ali owner kude tu pun sy pnah pnjat..tp alhamdulillah...sy xpernah dilanyak kude..cume kdg2 kena kejar ngan anak kuda tu ada la..rumah sy tu..kuda pernah je nk masuk..

satu hari tu, sy duk bg mkn kude..sambil ckp2 dgn kude2 kt kandang..pekerja pak ali tu tgk, sy mcm suke je..dia pun suh sy try naik..mule xnak, pastu nak plak..hehe..peluang tu..bila sy naik ( tanpa pedana dan alas ) sy rase gerun..takut..sbb kude tu bgerak2 sesuka hati dia je..wlpun pkerja tu pegang talinya, tp sy mintak turun..takut jatuh...waktu tu la sy tanamkan azam bahawa satu hari nnti, bila sy dah dewasa sy pasti akan kembali smula kekandang tu dan memilih kuda yg sy suka utk ditunggang..masalahnye....sy dah berpindah ..jauh dari kuda2 tersebut..huuuu...xpe2..satu hari nnti sy akan tunggang kuda jugak..amiinn..

hasrat yang kedua.... 2

nak duduk atas bumbung wktu mlm tgk bulan dan bintang..melihat ciptaan Allah..pandang langit..tgk roket...tgk kapal terbang yg sy pun xtahu destinasinya...duduk dan bersandar dibahu org yg sy syg sambil mengadu itu dan ini..berckp2..berbual2..bercakap tentang masa depan..( wahh..semacam je ..) cuaca sejuk dan sy pakai baju sejuk..( xnak salji..dah rase mcm dlm filem pulak..)..tp sy suke nk lalui pengalaman mcm ni...sy nak duduk atas bumbung dan tgk byk bumbung lain..kalau sorng2 pun ok jugak..janji dpt duduk atas bumbung...melihat alam..tp kalau ade nyamuk, sy kena la stndby ubat nyamuk..pastu, sy xboleh la duduk atas bumbung lame2..berembun lame2 ni xbaik utk kesihatan..sy kena pasang alarm takut alpe plak..herm...harap2 sy dpt la duduk atas bumbung..bukan ape..bumbung umah sy skrg xsesuai..nnti jatuh dari bumbung xpasal2 je..sy nak duduk atas bumbung yg selesa dan selamat la..manelah tahu..satu hari nnti sy punye rumah ade jalan yg mudah utk naik kebumbung..boleh la sy duduk atas bumbung kan..lagipun nnti senang juge kalau nak betulkan arial tv ke..hi3...ade2 je kan..ape2 pun..inilah hasrat..hasrat..tp bukan berangan..sekali sy sudah berhasrat, maka bila tiba wktunya yg sesuai, sy akan berusaha keras utk mencapainya..amiinn...




gambar hiasan : ini bumbung ye..

Bersambung..

Friday, June 4, 2010

Akhirnya....Alhamdulillah..

Slm dan selawat buat junjungan besar N.Muhammad s.a.w...
slm sejahtera buat semua yg disayangi...=)


sbnrnye sy baru tgk rezat exam..last sem dah ni..alhamdulillah..pngs mcpai sasaran wlupun pngk xdpt capai ape yg diimpikan..huu..tp..sy betul2 rase bersyukur..sbb...Allah selalu tunaikan dan makbulkan doa sy..walaupun bertahun2, tp akhirnya, Allah akan makbulkan juge..betullah spt yg sy tahu...bile Allah xmakbulkan doa kite, bile Allah xbagi apa yg kita nak, maknanya, Allah suke jika kita terus meminta dan merayu padaNya..Allah suke hambaNYa terus berdoa..maka, jgnlah kita berputus asa.. teruskan berdoa dengan penuh pengharapan dan keikhlasan..Allah sgt2 Maha Penyayang..Juga Maha Mendengar..Doa dan solat jadi penghubung hamba dgn Allah..selalulah berhubung denganNya..

sy slalu terharu sbb, setiap kali sy terdetik dan mahukan sesuatu, Allah perkenankan..sy jadi malu..sy hamba berdosa tp Allah tetap ada setiap saat disamping sy..Dia xpernah meninggalkan dan melupakan sy..sy harap, segala yg berlaku dalam hidup sy, serta segala hasrat hati yg tidak tertunai, bukanlah penyebab utk sy berputus asa dan bersgka tidak baik dgn Tuhan, ataupun manusia...sy percaya sgl yg berlaku ada hikmahnya..smg sy slalu jd hambaNya yg redha...amiinn..=)

ape2 pun syukur ya Allah..hr ini adalah hari y sgt mnggembirakan..inilah hadiah berharga dariNya..mgkin nmpak kecil d hati org lain, tp sgt besar dan bermakna dlm hidup sy...thank You Allah..thank You Allah..alhamdulillah..alhamdulillah..

sy akan cube wat yg terbaik plak pasni dalam menyebarkan dakwah dan syiar Islam..wlaupun mgkin bukan dengan pergi berceramah disana sini, tp sy ada method sy sendiri sbg seorang da'ie..dai'e yg penuh hikmah..aminn..amiinn..kena pertingkatkan diri dari hari ke hari..doakan ea..smoga Allah perkenan doa sy..xkisah lambat atau cepat..tp sy akan terus berdoa padaNya..semoga impian sy tercapai..ngeeee...=)..pokoknya, sy tetap bersyukur diatas segala nikmat dan musibah yg berlaku dlm hidup sy..semua ini menjadikan diri sy tahu bahawa sy adalah hamba Allah..HambaNya yg dhaif yg tidak sempurna..yg mempunya keterbatasan dlm tindakannya..yg perlu sentiasa bergantung dan berhubung dgn Penciptanya...

kpd yg slalu memberi semngt dan menyokong sy, yg mengenali diri sy, thanks..yg tahu impian sy serta membantu menjayakannya, syukran...sy syg kalian..terima kasih kerasa hadir dlm hidup sy..shbt yg xjemu2 memotivasikan dan memberi nasihat berguna pd sy..thanks..semua tu sy hargai sgt2..syukur pd Allah dgn adaNya kalian semua..sekian dulu...

p/s : semoga Allah ampunkan sy...amiin..

Wednesday, May 26, 2010

kronolog 3..

drjah 1...

satu pagi yg xberape nk indah...

walid kejut nk g sekolah...celik je mate, sy terus terbayang keje sekolah xsiap lagi..ade lagi suku xsiap...sy rase sgt2 takut dan xnak g sekolah...sy buat mcm2 alasan xnk g sekolah..walid suruh jugak..pakse..sy meraung2 menangis xmo g..sy takut ustazah rotan sy..dah slalu sgt kna rotan..sakit sebelum ni xilang lagi..terbayang2..


walaupun sy mnanges dgn teruknye memohon simpati, tp xde excuse..umi siapkan sy jgk g lah sy n kakak kesekolah dgn lambatnye..sampai2 tu, org dah bratur..dah la keje sekolah tu, subjek paling awal..sy da xde mase nk siapkan..ketakutan sehingga tahap ape xtau la..ustazah masuk trus tanye keje sekolah..sy xsiap..ustazah tanye knape xsiapkan ckit lagi ni?? sy bg alasan 'jaga adik'..hahaha...truk betul gayenye..xsiap keje sekolah dah mcm jage ana plak..pastu ustzh tanye..spnjg mase ke jg adik? susukan adik ke? xtidur malam?...

aduu...ustzh ni..sbr jela..sy terkulat2 la brdiri..menggigil kaki ni..sy ingat kan, ckit je xsiap, xde la kena rotan...skali kena jugak..praappppp!!!! prappp!!!! kene kt tgk..dua kali plak tu..sedap tau..mcm kebab ayam kot...malu..sedih..sy sorg je xsiap..sy tahan je kesedihan dan kesakitan spnjg kelas..sy xbercakap..habis waktu sy menangis..


sbnrnye sblum ni dah byk kali sy kena rotan dgn ustzh yg same.. tp xde plak nangis..keje sekolah xpernah buat..buku ntah kemane..sy xblaja..xtau ape yg sy blaja..kt sekolah kakak dpt no 123, sy plak dpt no last memanjang..seronok plak tu..ingatkan no byk tu pndai la..herm..dungu nye la rabiatul adawiyyah ni..masyaAllah..sy g sekolah hanye main je..kotorkan baju..hilangkan buku dan segala peralatan..sy xfaham ape2..fikiran main2 je.. kalau lah sy berusaha n belajar bersungguh2 dari dulu... yg tinggal hanyalah KALAU...hehehe..


sekian dulu..semoga Allah ampunkan semua kesalahan sy, amiinn...

P/S : jom lawat web ni jap...saje nk kuar topik jap..wat pengajaran kita bersama..insyaAllah..
...kisah dai'e yg kecundang..

Tuesday, May 18, 2010

kronolog 2

suatu ketika dahulu...
darjah satu..
zaman hari raya...g jenjalan k kampung sebelah..wah..gembiranye...yyea..nk kutip duit raye..dengan mnaiki basikal..xsilap ade la dlm 7 ke 8 org..sy sorang je perempuan..sy berani g sbb ade abang sebenarnye..kalo x, habis la kena buli..huu...xsgka berani sy g merayau dgn dak2 ni..walauun budak paling tua dlm group kami xg sy g, sy buat muke seposen nak g jugak..dgil ni..hehe...padahal sy dah tau akibatnye kalau g jugak...
kami g jenjalan x ingat dunia..jauh...pastu da dpt duit terus beli mknn n main mercun plak tu.. da nk dekat maghrib..balik dgn penuh debaran..habis la..sampai je rumah terus kena rotan la ape lagi..hu2..insaf2..abg pun kena juge..padan muke kitorang..hehe..dah la duit raye habis blanje dlm perjalanan..kena plak rotan..
sy rase itulah kali pertama dan terakhir g mrayau dgn dak2 ni kt kampung sblah..lepas pade tu hanye dlm kampung je..nk pnjat pokok ke, nk lastik ke, nk main layang2 ke. pondok2 ke..smua dlm kampung..
skrg baru sy terfikir...kenape ye..zaman kanak2 sy xjumpe anak patung pun..yg cm2 budak2 perempuan main..mcm adik2 sy penah dpt..herm...tp..xkisah pun..=)mmg sy ni xnah nk main menda2 manje mcm tu..hi..xde nk mintak2 permainan..dak kampung ulu je..xknal pun permainan2 bandar...hanye permainan kampung je...^.^
ape2 pun, inilah pengalaman..
skian dulu aktiviti nakal sy utk kali ni..kenangan je..utk tatapan anak cucu sy kelak ( kalo sempat )..yg x lok, jgn ditiru..ngee..=D..wassalam
P/s : smoga Allah ampunkan sy...amiinn..

IBU dan GURU...

Assalam...

Walaupun dah lewat, tp belum terlambat....utk..mngucapkan SELAMAT HARI IU dan SMT HARI GURU buat ibuku sendiri...hehe...dan....buat....semua guru serta ibu2 di dunia....seemoga impian,usaha,dan segala yg dicitakan mndpt keredhaan Allah dan dpt dicapai..amiinn..



Friday, May 14, 2010

Kronolog 1..

eyjaz..suatu ketika...

dlm perjalanan ke tadika .. telah terlihat akn satu geng 'nakal' kampung sedang bermain2 ditanah lapang..dlm hati berdegup kencang.. sure kena panggil pastu kena buli ni..r tu agak 'nakal'..ya Allah..time2 cmni plak ade halangan..die x g sekola ke?? adoooiii ai..cube menunggu..masa berjalan..aduh..da lewat g tadika..mtahari makin meninggi ni...cemasnye..habis la kena rotan nnti..cmne ni..maka dengan tekadnye, sy amik kayu pnjang( sbg pellindung la konon ), dan angkat kain utk lari.. 1..2..3...lariiii!!!

waktu berlari tu trdengar suara r..woooooiiii!!!! nk g mane tu! meh cini!!...sy meneruskan larian..xpeduli dah..mcm mane kusut erabainye wktu tu..snget benget tudung..berpeluh2 wktu smpai tadika...smpai tadika..sy kena rotan sbb lewat..( sape ye name ustazah yg rotan tu..) herm.. kenapelah xde jalan lain...kalo x, xde lah sy mcm org bodoh tggu kt bawah pokok tepi umah pakngah lecture uitm tu..adeh...dah la tggu lame, lari plak pnat2, smpai tadika kena rotan..eyjaz2...sabo jelah...tp xpe..rilek sudah..

itulah pglmn g tadika tiap2 hari..jalan kaki..melalui byk rumah n perkara...tiap hari berjalan dgn penuh debaran dan doa moga tiada halangan d spnjg perjalanan......perjalanan seorang anak kecil dlm menuntut ilmu...erm..korg g tadika dulu, naik ape erk???

wallahua'lam bissawab..=)

P/S : semoga Allah ampunkan sy..

Renungan..

Jika Kejahatan Di Balas Kejahatan, Maka Itu Adalah Dendam.Jika Kebaikan Dibalas Kebaikan Itu Adalah Perkara Biasa.Jika Kebaikan Dibalas Kejahatan, Itu Adalah Zalim.Tapi Jika Kejahatan Dibalas Kebaikan,Itu Adalah Mulia Dan Terpuji."

Ads code


I made this widget at MyFlashFetish.com.